Meer boeken in de klas? Bibliotheek Waregem geeft startschot voor Bib op School

Margot Desmet

De Waregemse bibliotheek gaf samen met enkele bibmedewerkers het startschot voor een nieuw project: Bib op School. Dankzij dat project genieten kleuters en leerlingen van enkele Waregemse scholen voortaan van extra boeken in de klas.

De bibliotheek is een leerrijke plek voor kinderen. Heel wat Waregemse leerkrachten komen de hoofdbib en de filialen in Desselgem en Sint-Eloois-Vijve al op regelmatige basis bezoeken met de klas. Maar voor enkele scholen is de afstand net te ver, waardoor klassen niet meteen toegang hebben tot gratis boeken. Voor die klassen stelde Bibliotheek Waregem enkele boekenpakketten samen die ze het hele schooljaar lang mogen gebruiken.

Er werden Bib op School-pakketten gemaakt voor de kleuters en voor de tweede graad lager onderwijs. In die graden is de nood het hoogst. Kleuters krijgen pakketjes met 8 Leesjury-boeken, voor de tweede graad werden pakketten gemaakt met een 30-tal boeken. De pakketten voor de tweede graad worden elk trimester met een doorschuifsysteem gewisseld, waardoor leerlingen per schooljaar toegang krijgen tot een 100-tal boeken. Er wordt ook educatief materiaal voorzien, zodat de leerkrachten meteen met Bib op School aan de slag kunnen in de klas.

Bibliotheek Waregem wil zo samen met de scholen inzetten op leesbevordering. Dat is nodig, want uit onderzoek - Progress in International Reading Literacy Study - blijkt dat het leesniveau van leerlingen uit het vierde leerjaar opnieuw sterk gedaald is. Een kwalitatieve leesomgeving op school is cruciaal om leerlingen tot lezen te motiveren en om hen te ondersteunen in hun leesontwikkeling. Met Bib op School zet de Waregemse bib daarin al een eerste stap.

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Eerste panelen van de Speelkoer gezet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.