Maximumsnelheid binnen Ring wordt 30 km/uur

Margot Desmet

Vanaf maandag 6 november wordt de maximumsnelheid in zowat alle straten binnen de Ring 30 kilometer per uur. Deze maatregel moet de veiligheid van fietsers, voetgangers, bewoners en schoolgaande jeugd in het stadscentrum nog verder verbeteren. De invoering van deze verlaagde maximumsnelheid stond al in het lokaal mobiliteitsplan, maar is ook een van de speerpunten in het Vlaamse Verkeersveiligheidsplan 2021-2025.

Vijf jaar na de invoering van enkele zones 30 (en fietsstraten) in het stadscentrum wordt deze snelheidsbeperking uitgebreid naar zowat alle straten binnen de Waregemse Ring. Die maatregel komt er niet zomaar. Sowieso was dit al voorzien in het lokaal mobiliteitsplan; nieuwe afwegingen van de Vlaamse Minister voor Mobiliteit voor het invoeren van 30km/u binnen de bebouwde kom zorgden voor een stroomversnelling. Het gaat onder andere over:

• In de straten binnen de Ring zijn er veel woningen en is snelheid van het gemotoriseerd verkeer niet het belangrijkste element.
  • De inrichting van de meestal smalle straten binnen de Ring is geloofwaardig voor een zone 30.

De aanpassing zorgt niet alleen voor een toegenomen verkeersveiligheid, maar heeft ook aangename zijeffecten. Zo vermindert het lawaai, is er minder vervuiling en verbruiken de voertuigen minder.

Aanpassing start op 6 november

De snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur start niet toevallig op maandag 6 november. Het is immers de eerste schooldag na de herfstvakantie en ook de eerste ochtendspits in het donker van het winteruur. Een aangepaste snelheid in het verkeer is dan zeker wenselijk. Waar dat nodig is, plaatst het stadsbestuur tegen de startdatum nog de nodige verkeersborden.

Zultseweg en Churchilllaan enige uitzonderingen

Er zijn slechts twee uitzonderingen op de 30 kilometer per uur binnen de Ring. In de Churchilllaan en Zultseweg (behalve de schoolomgeving!) blijft de maximumsnelheid 50 kilometer per uur. Beide straten zijn  immers breed genoeg en hebben voetpaden én aparte fietspaden. Een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur is daar niet geloofwaardig.

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Eerste panelen van de Speelkoer gezet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.