Vanaf maandag 6 november wordt de maximumsnelheid in zowat alle straten binnen de Ring 30 kilometer per uur. Deze maatregel moet de veiligheid van fietsers, voetgangers, bewoners en schoolgaande jeugd in het stadscentrum nog verder verbeteren. De invoering van deze verlaagde maximumsnelheid stond al in het lokaal mobiliteitsplan, maar is ook een van de speerpunten in het Vlaamse Verkeersveiligheidsplan 2021-2025.
Vijf jaar na de invoering van enkele zones 30 (en fietsstraten) in het stadscentrum wordt deze snelheidsbeperking uitgebreid naar zowat alle straten binnen de Waregemse Ring. Die maatregel komt er niet zomaar. Sowieso was dit al voorzien in het lokaal mobiliteitsplan; nieuwe afwegingen van de Vlaamse Minister voor Mobiliteit voor het invoeren van 30km/u binnen de bebouwde kom zorgden voor een stroomversnelling. Het gaat onder andere over:
- In de straten binnen de Ring zijn er veel woningen en is snelheid van het gemotoriseerd verkeer niet het belangrijkste element.
- De inrichting van de meestal smalle straten binnen de Ring is geloofwaardig voor een zone 30.
De aanpassing zorgt niet alleen voor een toegenomen verkeersveiligheid, maar heeft ook aangename zijeffecten. Zo vermindert het lawaai, is er minder vervuiling en verbruiken de voertuigen minder.
Aanpassing start op 6 november
De snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur start niet toevallig op maandag 6 november. Het is immers de eerste schooldag na de herfstvakantie en ook de eerste ochtendspits in het donker van het winteruur. Een aangepaste snelheid in het verkeer is dan zeker wenselijk. Waar dat nodig is, plaatst het stadsbestuur tegen de startdatum nog de nodige verkeersborden.
Zultseweg en Churchilllaan enige uitzonderingen
Er zijn slechts twee uitzonderingen op de 30 kilometer per uur binnen de Ring. In de Churchilllaan en Zultseweg (behalve de schoolomgeving!) blijft de maximumsnelheid 50 kilometer per uur. Beide straten zijn immers breed genoeg en hebben voetpaden én aparte fietspaden. Een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur is daar niet geloofwaardig.