Vanaf 1 april 2026 neemt het gemeentebestuur van Lummen de volledige werking van het Schulensmeer over.
Daarmee komt de verantwoordelijkheid volledig bij Lummen te liggen, na het stopzetten van de samenwerking met Halen en Herk-de-Stad.
Voor ons is het Schulensmeer veel meer dan een recreatieplek. Het is een plaats waar natuur, sport en ontspanning samenkomen. Waar gezinnen tot rust komen, verenigingen actief zijn en bezoekers genieten van alles wat Lummen te bieden heeft.
We kiezen er bewust voor om deze plek te blijven versterken en te bewaren voor de toekomst. Zodat ook volgende generaties hier kunnen wandelen, fietsen, watersporten of gewoon genieten van de omgeving.

Duidelijke koers voor de toekomst
Met deze nieuwe verantwoordelijkheid bouwen we verder op wat er al is, en versterken we waar nodig. Vier pijlers geven richting:
-
Schulensmeer als trekpleister voor waterrecreatie
-
Toeristische ontwikkeling in balans met de omgeving
-
Natuurbeleving als troef
-
Evenwicht tussen recreatie, toerisme en natuur
Samen met de verenigingen en partners op en rond het Schulensmeer werken we aan een stabiele en duurzame toekomst.
Daarnaast krijgt het Schulensmeer een centrale plaats binnen Visit Lummen, als één van de belangrijkste troeven van onze gemeente.
We zijn trots dat we dit verhaal verder mogen schrijven met respect voor de omgeving en met aandacht voor iedereen die van deze plek gebruikmaakt.
Uw burgemeester
Luc Wouters
Artikel hbvl overname gemeente Lummen