Lift voor personen met beperking in vernieuwde toegang naar sportcentrum De Treffer

Margot Desmet

Sinds vrijdag 22 september is sportcentrum De Treffer nog toegankelijker geworden voor personen met een beperking. In de jaren 70 van de vorige eeuw was Waregem al een pionier in toegankelijkheid met de aanleg van een hellend vlak aan de ingang van het zwembad (en sportcomplex), nu is er bijkomend ook een aangepaste lift. Daarmee werken het stadsbestuur en Waregem Sport letterlijk en figuurlijk nog een drempel naar sport en beweging weg.

Nog te veel mensen ondervinden drempels in hun zoektocht naar sport en beweging. Niet alleen qua aanbod (*), maar ook naar fysieke toegankelijkheid van sportinfrastructuur toe. Het stadsbestuur zet daarom bewust en consequent in op een nog betere toegankelijkheid van alle sportfaciliteiten in Waregem. In de voorbije zomer was sportcentrum De Treffer aan de beurt, met een volledige vernieuwing van de toegang inclusief de constructie van een lift.

Deze lift voor personen met een beperking is 1,5 meter x 1,5 meter groot en betekent een grote meerwaarde voor de toegankelijkheid van het sportcentrum. De constructie is volledig geïntegreerd in de vernieuwde inkom van het zwembad. De lift voor maximum 13 personen (of 1000 kilogram) is bereikbaar op drie niveaus: het niveau van de schoolingang, de parking en de inkom van het zwembad.

Het project omvatte echter meer dan een lift alleen. De hele inkom van De Treffer werd vernieuwd, inclusief onder andere nieuwe schuifdeuren, een nieuwe vloer, een laagje verf, een nieuwe trapleuning, enzovoort. Bovendien werd er ook werk gemaakt van een nieuwe overdekte fietsenstalling voor 56 fietsen, die mooi samenvloeit in het gehele ontwerp.

De constructie van alles kostte in totaal 573 370 euro en werd volledig gedragen door het stadsbestuur.

(*) Ook het aanbod aan G-sportmogelijkheden toont dat G-sport thuishoort in Waregem. Daarom organiseert Waregem Sport samen met heel wat clubs en verenigingen een G-sport belevingsdag op zaterdag 23 september. Van 13.30u. tot 17.30u. kan iedereen in het Jeugdcentrum (Zuiderlaan 46) terecht voor een namiddag waar beweging en fun centraal staan. De belevingsdag is gericht op wie zoekt naar aangepaste beweging, maar ook op wie graag als begeleider aan de slag wil gaan.

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Eerste panelen van de Speelkoer gezet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.