Leegstand in Roeselare stijgt licht, maar biedt ook kansen

Publicatiedatum

Auteur

Stephanie Davidts

Deel dit artikel

Het aantal leegstaande gebouwen in Roeselare stijgt licht, in lijn met de trend in Vlaanderen. CD&V Roeselare ziet hierin niet enkel een uitdaging, maar ook een kans. "Hergebruik van bestaande gebouwen helpt niet alleen om leegstand terug te dringen, maar biedt ook nieuwe woonkansen en vermindert de druk op open ruimte", aldus gemeenteraadslid Ann Bouckaert in de gemeenteraad van 20 oktober. 

Uit recente cijfers van Bond Beter Leefmilieu blijkt dat het aantal leegstaande gebouwen in Vlaanderen opnieuw licht stijgt. Ook Roeselare volgt die trend. Momenteel staan er 728 gebouwen leeg in de stad, goed voor 1,9 procent van het totale gebouwenbestand.

Deze stijging is deels te verklaren door de wijze van registratie. Sinds 2022 zien we een toename van het aantal heffingsplichtige dossiers. Dat komt vooral doordat leegstaande panden met meerdere kamers elk afzonderlijk worden geregistreerd. Elke kamer telt dus als een apart leegstandsdossier.

Naast het opvolgen en belasten van leegstand, zet de stad Roeselare ook sterk in op ondersteuning van eigenaars. Zo kunnen zij rekenen op renovatiebegeleiding en op hulp bij verkoop of verhuur via woonmaatschappij Thuiswest met voorzitter Bart Wenes. Eigenaars worden bovendien actief gestimuleerd om hun panden opnieuw in gebruik te nemen of een nieuwe bestemming te geven.

Gemeenteraadslid Ann Bouckaert benadrukt dat leegstand niet alleen een uitdaging is, maar ook een kans:

“Leegstand is een hardnekkig probleem, maar het biedt tegelijk mogelijkheden. Door bestaande gebouwen slim te hergebruiken, kunnen we woonruimte creëren voor mensen die dringend een woning zoeken. Zo sparen we open ruimte uit en verkleinen we de klimaatimpact.”

Met deze aanpak wil de stad niet enkel leegstand bestrijden, maar vooral nieuwe woonkansen creëren.

“Dat is essentieel om de krapte op de woonmarkt en de problematiek van dak- en thuisloosheid aan te pakken", besluit Bouckaert.

Roeselare nieuws

“Lokaal Signaal” voor sterk sociaal beleid

Roeselare is één van de acht gemeenten die deelnemen aan Lokaal Signaal, een pilootproject van de VVSG dat lokale sociale organisaties sterker wil ondersteunen. Het project geeft eerstelijnswelzijnswerkers een gebruiksvriendelijke digitale tool om maatschappelijke problemen die zij op het terrein vaststellen, snel en gestructureerd te signaleren aan het lokale bestuur.

Digitale uitdagingen bij de eID van 75‑plussers

Tijdens de gemeenteraad van 30 maart 2026 stelde cd&v‑raadslid Ria Vanzieleghem een mondelinge vraag over de keerzijde van de elektronische identiteitskaart (eID) voor 75‑plussers.

 

 

Waterstanden en transparantie

Tijdens de gemeenteraad van 2 maart 2026 stelde raadslid Thierry Bouckenooghe een mondelinge vraag over waterstanden en transparantie in Roeselare. Aanleiding was de bezorgdheid die bij inwoners ontstond tijdens de voorbije winter, toen aanhoudende regenval op verschillende momenten voor ongerustheid zorgde. In dergelijke periodes is duidelijke, transparante en bij voorkeur realtime informatie van groot belang om inwoners correct te informeren en hun gevoel van veiligheid te versterken.