Het aantal leegstaande gebouwen in Roeselare stijgt licht, in lijn met de trend in Vlaanderen. CD&V Roeselare ziet hierin niet enkel een uitdaging, maar ook een kans. "Hergebruik van bestaande gebouwen helpt niet alleen om leegstand terug te dringen, maar biedt ook nieuwe woonkansen en vermindert de druk op open ruimte", aldus gemeenteraadslid Ann Bouckaert in de gemeenteraad van 20 oktober.
Uit recente cijfers van Bond Beter Leefmilieu blijkt dat het aantal leegstaande gebouwen in Vlaanderen opnieuw licht stijgt. Ook Roeselare volgt die trend. Momenteel staan er 728 gebouwen leeg in de stad, goed voor 1,9 procent van het totale gebouwenbestand.
Deze stijging is deels te verklaren door de wijze van registratie. Sinds 2022 zien we een toename van het aantal heffingsplichtige dossiers. Dat komt vooral doordat leegstaande panden met meerdere kamers elk afzonderlijk worden geregistreerd. Elke kamer telt dus als een apart leegstandsdossier.
Naast het opvolgen en belasten van leegstand, zet de stad Roeselare ook sterk in op ondersteuning van eigenaars. Zo kunnen zij rekenen op renovatiebegeleiding en op hulp bij verkoop of verhuur via woonmaatschappij Thuiswest met voorzitter Bart Wenes. Eigenaars worden bovendien actief gestimuleerd om hun panden opnieuw in gebruik te nemen of een nieuwe bestemming te geven.
Gemeenteraadslid Ann Bouckaert benadrukt dat leegstand niet alleen een uitdaging is, maar ook een kans:
“Leegstand is een hardnekkig probleem, maar het biedt tegelijk mogelijkheden. Door bestaande gebouwen slim te hergebruiken, kunnen we woonruimte creëren voor mensen die dringend een woning zoeken. Zo sparen we open ruimte uit en verkleinen we de klimaatimpact.”
Met deze aanpak wil de stad niet enkel leegstand bestrijden, maar vooral nieuwe woonkansen creëren.
“Dat is essentieel om de krapte op de woonmarkt en de problematiek van dak- en thuisloosheid aan te pakken", besluit Bouckaert.