Laten we ons zwembad leeglopen?

Brecht Vangheluwe

Dat er vertraging zit op de plannen van de nieuwbouw kan niet ten koste gaan van de vele Ieperse waterkatten. Omdat er weinig beterschap op komst lijkt kwam cd&v tussen in de gemeenteraad van vorige maandag.

Wat blijkt:

Drastische daling aantal zwemmers

Het aantal zwemmers is gedaald met meer dan 50.000. Waar er in 2019 nog 225.000 mensen de weg naar het zwembad vonden is dit aantal gezakt naar 175.000 in 2022. Zeker sinds de temperatuursdaling wordt een bezoek aan het zwembad als minder aangenaam ervaren.

Zwemlessen - lesgevers

Het aantal kinderen dat niet kan zwemmen op 6 jaar stijgt jaar na jaar. Ieper kampt sinds geruime tijd met een tekort aan lesgevers. Daardoor is het aanbod dat de stad momenteel kan bieden veel te klein. Heel wat jonge zwemmertjes trekken met ouders naar oa Poperinge, Moorslede en Menen. En dat is een jammerlijke evolutie. We verwachten dat het bestuur hier ingrijpt.

Structurele problemen

Reeds drie maanden is het doelgroepenbad stuk. De beweegbare bodem zit vast. Herstel blijft uit. Het doelgroepenbad wordt gebruikt voor oa Aquagym en aquaspinning. Deze lessen werden voor onbepaalde tijd noodgedwongen stopgezet. Maar vooral ouders met kleine kinderen maken gebruik van dit deel van het zwembad. Dit moet zo snel mogelijk worden opgelost.

Voorziene investeringen

Om de tijd tussen oud zwembad en de nieuwbouw te overbruggen werd 600.000 EUR voorzien. Dit om tot aan de sluiting het zwembad op een behoorlijke manier te kunnen blijven onderhouden en uitbaten. Deze som werd geschrapt door het stadsbestuur. Gezien het helemaal niet duidelijk is wanneer het nieuwe zwembad af zal zijn lijkt ons dat niet de meest verstandige keuze.

Als we niet nog een verdere leegloop willen zal er toch ergens opnieuw budget moeten worden gezocht. Zowel voor personeel, de zwemclub en alle Ieperse zwemmers.

O ja, en moest u het zich afvragen: de verkiezingsbelofte van een nieuw openluchtzwembad, dat was blijkbaar maar om te lachen hé…

Nieuws cd&v Ieper

Brecht en Dieter nieuwe voorzitter en jongerenvoorzitter

Op de Nieuwjaarsreceptie van zaterdag 11 februari werd Brecht Vangheluwe verkozen tot nieuwe afdelingsvoorzitter van cd&v Ieper, en Dieter Bonny als nieuwe jongerenvoorzitter.

Vredescollectief Ieper protesteert tegen muziekfestival Frontnacht

Onze afdeling ondersteunt protest tegen het muziekfestival Frontnacht. Op basis van de op vandaag gekende info lijkt het ons niet aangewezen dit festival te laten doorgaan. Vrijheid van meningsuiting en cultuur zijn heel belangrijk, maar er zijn grenzen. Ieper mag zich sinds 1985 Vredesstad noemen. Het is belangrijk deze boodschap ten allen tijde uit te dragen. Maar het is even belangrijk deze naam ook in de praktijk om te zetten. Het Frontnachtfestival staat haaks op waar Ieper Vredesstad voor staat.

Lees hier meer.

Raadslid Jan Breyne op politiek pensioen

Onze eigen sterke Jan Breyne nam gisteren afscheid als gemeenteraadslid. Zeggen dat Jan alles wat hij doet, doet uit liefde voor zijn Ieper, is een understatement!