Laakdal eert haar sterrenkinderen met sterrenweide en monument

Stein Voet

10 december is WereldLichtjesDag. Op die dag worden wereldwijd om 19u kaarsjes aangestoken ter ere van overleden kinderen. Alle overleden kinderen worden herdacht, ongeacht de leeftijd waarop ze stierven. Ook sterrenkinderen horen daarbij.

Een sterrenkind is een kind dat dood geboren wordt of niet levensvatbaar ter wereld komt en sterft. Bij dit laatste kan het zowel gaan om een kind dat kort na de geboorte sterft als om een kind dat de ouders verliezen tijdens het (prille) begin van een zwangerschap. De wetgeving zegt dat de aangifte van een levenloos geboren kind verplicht is vanaf een zwangerschapsduur van 180 dagen. Crematie en/of begraving is dan verplicht. Voor zwangerschapsverliezen die plaatsvinden vóór deze periode kan elke gemeente zelf kiezen of zij begravingen of crematies toestaan.

Laakdal kiest ervoor om haar sterrenouders te ondersteunen waar mogelijk. Enkele jaren geleden startte de gemeente aan een restyling van haar begraafplaatsen. “We wilden van onze begraafplaatsen serene oorden maken waar onze inwoners tot rust kunnen komen bij hun dierbaren. In Eindhout, de begraafplaats die we nu onder handen nemen, creëren we een sterrenweide. In Laakdal mogen begravingen of crematies plaatsvinden ongeacht het moment van het zwangerschapsverlies. Aan de sterrenweide zal een monument komen waar sterrenouders een plaatje kunnen laten toevoegen met de naam van hun sterrenkindje. Er worden banken geplaatst en voor de broertjes en zusjes voorzien we een wilgenhut waar ze kunnen spelen. Op die manier zorgen we ervoor dat er een plaats is waar de gezinnen hun sterrenkindje kunnen herdenken.” legt schepen van Begraafplaatsen Gerda Broeckx uit.

De gemeente Laakdal ging in dialoog met enkele sterrenouders. Evelien Verdonck is één van hen: “De gemeente heeft al verschillende stappen ondernomen om in de noden van sterrenouders te voorzien. Zo werd er bijvoorbeeld vroeger geen melding gemaakt van de geboorte van een sterrenkind in het gemeenteblad. Dat is ondertussen gelukkig veranderd.”

De aanleg van de sterrenweide en de plaatsing van het monument zijn voorzien voor het voorjaar van 2024.

Nieuws uit Laakdal

land- en tuinbouwers op bezoek bij gemeentebestuur

Donderdag 18 april gingen de Laakdalse land- en tuinbouwers in gesprek met het gemeentebestuur. De vraag tot overleg kwam er naar aanleiding van de boerenprotesten in februari maar is ook het gevolg van een groeiende ontevredenheid en ongerustheid over een aantal pijnpunten.

De landbouwers legden 2 belangrijke zaken op tafel. Er wordt gevraagd om de landbouw als strategische partner te beschouwen in de rol als voedselvoorziener maar ook in het beheer van de open ruimte. Het tweede punt dat aangekaart wordt is het waterlopenbeheer in de gemeente.

Gemeente koopt de Valk

De gemeente Laakdal koopt het gebouw ‘de Valk’ in Eindhout om er een groene zone te creëren.

Restauratie pastorij Veerle gaat binnenkort van start

De restauratiewerken aan de pastorij van Veerle gaan binnenkort van start. Er komt een brasserie die uitgebaat zal worden via erfpacht.