Laadpalen in Laakdal

Stephanie Reymen

We rijden steeds meer met elektrische wagens. Om ervoor te zorgen dat die ten alle tijden kunnen rijden, verschijnen er steeds meer laadpalen in het straatbeeld. Zo ook in Laakdal. Bovenop de 4 laadpalen die er al zijn, worden er momenteel nog 10 palen bijgeplaatst. Deze staan verspreid over de hele gemeente.

Momenteel zijn er in Laakdal 4 laadpalen; 2 aan het gemeentehuis, in de Smissestraat en aan de sporthal. Daar komen er dus nog 10 bij. Deze zullen bij enkele publiekstrekkers, zoals Dennenoord en aan ’t Buurthuis. Maar ook aan clusterparkings of aan sociale woonwijken. Een overzicht van de 10 locaties:

Oude Tramlijn

Smallestraat

Veerledorp

Zandstraat

De Locht

Vissenstraat

Rozenstraat

Brouwerijstraat

Kabienstraat

Lindestraat

Wetgeving

Hoe zit dat nu met het parkeren op parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen?

Een parkeerplaats voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen en plug-in hybrides is aangeduid met een verkeersbord en het parkeervak is eventueel groen gekleurd. Er mag enkel geparkeerd worden door voertuigen die willen laden. Belangrijk om te weten is dat zij na het laden niet mogen blijven staan. Eens volgeladen, moeten ze op een andere parkeerplaats gaan staan. In sommige gevallen is er een onderbord aan het verkeersbord dat aangeeft hoelang je er maximaal mag blijven staan.

Als je met een niet-elektrisch voertuig parkeert op een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen, dan riskeer je een proces-verbaal of een GAS-boete. Ook kan je voertuig getakeld worden. Deze kosten zullen doorgerekend worden.

Wanneer je met een elektrisch voertuig parkeert aan een laadpaal in een blauwe zone of een zone ‘betalend parkeren’, dan moet je geen parkeerschijf leggen, tenzij dit specifiek is aangegeven door een onderbord. Je betaalt sowieso voor deze plaats tijdens het laden.

Via de website van de politiezone Geel-Meerhout-Laakdal vind je hierover meer informatie.

Nieuws uit Laakdal

Stemmen en volmachten

Op 9 juni stappen we met zijn allen naar de stembus. We kiezen er deze keer voor het Vlaams Parlement, de federale Kamer en het Europees Parlement. Maar hoe zit dat weer met stemmen? En wat als je iemand een volmacht wil geven? We leggen het je graag uit.

Minister Verlinden maakt de verkiezingen toegankelijk

Op 9 juni worden in ons land de regionale, federale en Europese verkiezingen georganiseerd door de FOD Binnenlandse Zaken. Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden stelde vandaag enkele maatregelen voor die deze stembusgang zo vlot én inclusief mogelijk moeten laten verlopen. “Binnen 32 dagen vieren we de hoogmis van onze democratie: de verkiezingen. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zo goed geïnformeerd mogelijk hun stem uitbrengen. Daarom willen het verkiezingsproces én onze stembureaus zo toegankelijk mogelijk maken voor al onze inwoners”, aldus minister Verlinden.

Sportbeleving in Laakdal

De sportwereld is in beweging. Welke uitdagingen staan de sport in de toekomst te wachten? Met welke trends moeten beleidsmakers in de sport rekening houden?