We rijden steeds meer met elektrische wagens. Om ervoor te zorgen dat die ten alle tijden kunnen rijden, verschijnen er steeds meer laadpalen in het straatbeeld. Zo ook in Laakdal. Bovenop de 4 laadpalen die er al zijn, worden er momenteel nog 10 palen bijgeplaatst. Deze staan verspreid over de hele gemeente.
Momenteel zijn er in Laakdal 4 laadpalen; 2 aan het gemeentehuis, in de Smissestraat en aan de sporthal. Daar komen er dus nog 10 bij. Deze zullen bij enkele publiekstrekkers, zoals Dennenoord en aan ’t Buurthuis. Maar ook aan clusterparkings of aan sociale woonwijken. Een overzicht van de 10 locaties:
Oude Tramlijn
Smallestraat
Veerledorp
Zandstraat
De Locht
Vissenstraat
Rozenstraat
Brouwerijstraat
Kabienstraat
Lindestraat
Wetgeving
Hoe zit dat nu met het parkeren op parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen?
Een parkeerplaats voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen en plug-in hybrides is aangeduid met een verkeersbord en het parkeervak is eventueel groen gekleurd. Er mag enkel geparkeerd worden door voertuigen die willen laden. Belangrijk om te weten is dat zij na het laden niet mogen blijven staan. Eens volgeladen, moeten ze op een andere parkeerplaats gaan staan. In sommige gevallen is er een onderbord aan het verkeersbord dat aangeeft hoelang je er maximaal mag blijven staan.
Als je met een niet-elektrisch voertuig parkeert op een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen, dan riskeer je een proces-verbaal of een GAS-boete. Ook kan je voertuig getakeld worden. Deze kosten zullen doorgerekend worden.
Wanneer je met een elektrisch voertuig parkeert aan een laadpaal in een blauwe zone of een zone ‘betalend parkeren’, dan moet je geen parkeerschijf leggen, tenzij dit specifiek is aangegeven door een onderbord. Je betaalt sowieso voor deze plaats tijdens het laden.
Via de website van de politiezone Geel-Meerhout-Laakdal vind je hierover meer informatie.
https://www.pzglm.be/nl/tipvandemaand