Kurt Vanryckeghem

Burgemeester - Vlaams parlementslid

Burgemeester Kurt is geboren te Waregem op 14 oktober 1965 als zoon van ere-burgemeester  Jozef Vanryckeghem en Ghislena Debrabandere.

Na zijn lagere school in Waregem trok Kurt naar de Sportschool in Meulebeke en studeerde hij af als kinesitherapeut in Gent, Campus Bijloke.

Hij startte in 1988 een professionele loopbaan als zelfstandig kinesist en werd vanaf 2001 schepen in de stad Waregem.  Vanaf 2007 reeds is Kurt burgemeester van de stad.  In de periode 2009-2011 was hij ook even kabinetsmedewerker van Stefaan De Clerck.

Sedert 2019 zetelt Kurt bovendien als Vlaams Volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement, waar hij de commissie Economie opvolgt.  Naast Voorzitter van de gemeenteraad is hij ook nog steeds Voorzitter van de politieraad in de politiezone MIRA en lid van de raad van bestuur van het Bedrijvencentrum regio Waregem.  Hij zetelt ook in de Algemene Vergadering van het ziekenhuis en van VILO Ter Borcht in Meulebeke.

Kurt koestert het verenigingsleven en is erevoorzitter bij ION Basket Waregem en Somival.  Hij is ook bestuurslid Koester afdeling Waregem en lid van Probus Gaverbeek.  Als commilito oud-studentenclub Moeder Nostalgia en Commilito-Honoris-Causa Moeder Waregemse blikt hij graag terug op de studententijd, waarvan hij de studentikoziteit meebrengt naar zijn politiek werk.