Kunst voor Kinderen in Kwetsbare Omstandigheden

Monique De Dobbeleer

Op de Internationale Dag tegen de Armoede vandaag, maken we met trots bekend dat we de allereerste stap hebben gezet naar een opwindend nieuw initiatief: "Kunst voor Kinderen in Kwetsbare Omstandigheden". Dit project, met als doel het creëren van een inclusieve samenleving waarin alle kinderen en jongeren, ongeacht hun achtergrond, de kans krijgen om kunst en cultuur te omarmen, wordt op dinsdag 17 oktober 2023 gelanceerd in het stadhuis van Diest.

Onze doelgroep is duidelijk en urgent: kinderen en jongeren in kwetsbare situaties, waaronder kinderen in armoede, kinderen van (ex-)gevangenen, (ex-)verslaafden, psychiatrische patiënten, thuis- en daklozen, vluchtelingen en asielzoekers, en nog veel meer. Ons doel is even helder: het oprichten van een vzw waarin deze kinderen de kans krijgen om hun creatieve talenten te ontdekken en te ontwikkelen, zonder uitsluiting, zonder uitzondering, en zonder discriminatie.

Via gratis workshops willen we deze kinderen de mogelijkheid bieden om zich uit te drukken en te groeien, of het nu gaat om kunst, koken, circustechnieken, muziek, dans, theater, of culturele uitstapjes. Dit initiatief draagt bij aan hun zelfvertrouwen en eigenwaarde, en opent de deur naar een wereld van nieuwe kansen.

Het Kinderrechtenverdrag stelt dat vrijetijdsbesteding een fundamenteel recht is voor elk kind. Dit betekent dat alle kinderen gelijke kansen moeten krijgen, ongeacht hun achtergrond. Wij geloven dat de tijd rijp is om deze overtuiging om te zetten in actie.

Schepen voor Welzijn Monique De Dobbeleer: "Dit maakt deel uit van onze brede reeks initiatieven in onze strijd tegen armoede in onze stad. We werken hard om kansen te bieden aan mensen en niet alleen om de zichtbare gevolgen van armoede te verminderen"

DDS nieuws

Diest helpt je met je digitale vragen

Vanaf 16 oktober ben je elke maandag welkom in de bibliotheek van Diest voor digitale ondersteuning. Het Digipunt helpt iedereen om digitaal mee te zijn.