๐ฏ๏ธ V-dag in Meldert: ingetogen herdenking van vrijheid en verbondenheid
Op 4 mei stond Meldert stil bij het einde van WO II met muziek, bezinning en bloemenhulde.
Een sereen moment van dankbaarheid en hoop.
๐ Lees het volledige artikel
ย
๐ฏ๏ธ Op 4 mei werd in Meldert (Lummen) de jaarlijkse V-dag-herdenking gehouden, een ingetogen moment van bezinning en dankbaarheid ๐ ter nagedachtenis van de bevrijding en het einde van de Tweede Wereldoorlog ๐.
โช De herdenking begon met een eucharistieviering in de Sint-Willibrorduskerk aan de Zelemsebaan.

De viering werd sfeervol opgeluisterd door de Koninklijke Sint-Willibrordusfanfare ๐บ en het zangkoor van Meldert ๐ถ, die met hun muziek bijdroegen aan de plechtige en serene sfeer.

๐ Tijdens de viering bracht Dominique Porters het verhaal van de V-dag een indringende terugblik op het oorlogsverleden en het belang van herinneren.
Aansluitend aan de viering vond de eigenlijke herdenkingsplechtigheid plaats aan het oorlogsmonument.

Hier sprak schepen Veerle Beckers ๐ค, die in een korte en ingetogen toespraak opriep tot vrede ๐๏ธ, verbondenheid ๐ค en solidariteit ๐.
๐บ De ceremonie werd bewust sober gehouden โ de nadruk lag op waardigheid, stilte en respect. De aanwezigen waaronder lokale inwoners, afgevaardigden van het gemeentebestuur en vertegenwoordigers van verenigingen zoals de Oudstrijders NSB, Mannenbond Meldert, Ferm Meldert en Samana brachten bloemenhulde ๐ aan het monument.


๐งก Voor Meldert en de bredere gemeenschap van Lummen blijft deze herdenking een belangrijk jaarlijks moment.
Niet als louter een terugblik op het verleden, maar als een levendig teken van hoop ๐ en waakzaamheid ๐๏ธโ๐จ๏ธ voor de toekomst.
ย
ย