Glasvezelnetwerk van Fiberklaar maakt internet sneller en stabieler

Gerlinde Hublin

Traag internet en een verbinding die nu en dan hapert, het kan ons geduld wel eens op de proef stellen. Met zijn open glasvezelnetwerk wil Fiberklaar daar komaf mee maken.

Fiberklaar plant om tegen 2032 zo goed als heel Vlaanderen van glasvezel en dus supersnel en stabiel internet te voorzien. “In onze gemeente bouwt het nutsbedrijf eerst in Sint-Antonius aan een open glasvezelnetwerk”, vertelt schepen Luc Kennis, “Zo’n 5000 woningen kunnen er gratis aansluiting vragen.” “De rest van onze gemeente komt later nog aan bod”, vervolgt schepen Roel Van Elsacker, “Via dit glasvezelnetwerk is het dan mogelijk om bij eender welke internetprovider een abonnement af te sluiten.”

Via www.fiberklaar.be kan je nakijken of een aansluiting al mogelijk is in jouw woning. “Als 20 procent van de huishoudens binnen het projectgebied intekent op de gratis glasvezelaansluiting, zullen de werken voor de aanleg van het netwerk starten”, zeggen Luc en Roel nog, “Indien jouw woning niet in het projectgebied ligt, kan je je wel registeren. Zo blijf je op de hoogte van de toekomstige ontwikkelingen.”

Infomomenten zijn voorzien op 27 maart om 19 uur in parochiezaal Sint-Martinus en op 6 april om 19 uur in de Kapel. Via de website kan je je inschrijven voor online infosessies.

Zoersel zet minder mobiele inwoners op de fiets

Tijdens de week van de vrijwilliger (2 tot 10 maart) wordt er in gemeente Zoersel een unieke samenwerking gelanceerd. Gemeente & ocmw Zoersel, drie zorgvoorzieningen, Fietsersbond Vlaanderen, Fietsersbond Voorkempen en AXI vzw, met de steun van Cera, slaan samen de handen in elkaar om minder mobiele inwoners meer beweging te geven … op de fiets!

Namen voor trage wegen definitief goedgekeurd

De namen die in oktober vorig jaar voorlopig werden toegekend aan vier trage wegen in onze gemeente, kregen vorige dinsdag, na het openbaar onderzoek daarover, de definitieve goedkeuring van de gemeenteraad. Zij het met een correctie in de spelling.

Eén duidelijk en vernieuwd reglement voor alle voordelen van de Z-pas

Sinds september 2014 hebben Zoerselaars met een beperkt inkomen recht op een Z-pas. Daarmee krijgen ze verschillende kortingen.