Burgemeester Deferm en bevoegd schepen Bangels tevreden: Nieuwerkerken ontvangt €12.314,94 extra, voor strijd tegen zwerfvuil.
Burgemeester Deferm: “Vanaf 2026 krijgt Nieuwerkerken €12.314,94 extra, om de strijd tegen zwerfvuil op te voeren. Dat bedrag komt niet langer uit onze gemeentekas, maar rechtstreeks van producenten van onder meer drankverpakkingen, sigarettenfilters, vochtige doekjes en ballonnen. Dankzij de nieuwe regeling rond Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor Zwerfvuil worden zij voortaan verplicht om mee te betalen voor de opruim- en beleidskosten.”
Schepen Bangels: “De middelen kunnen worden ingezet voor opruimacties, vuilnisbakkenbeheer, sensibilisering en rapportering.
Volgens Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns is dit een belangrijke stap vooruit: “Zwerfvuil is één van de grootste ergernissen van de Vlaming. Met deze middelen kunnen lokale besturen hun aanpak versterken: meer opruimen, beter vuilnisbakkenbeheer en gerichte sensibilisering. En vooral: de vervuiler betaalt.”
Het interregionaal akkoord tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel maakt komaf met vroegere vrijwillige afspraken en legt de bijdrage wettelijk vast. Voor Vlaanderen wordt de totale jaarlijkse bijdrage van producenten geraamd op ongeveer €71,5 miljoen, goed voor zo’n 44% van de totale zwerfvuilkosten. De Vlaamse gemeenten samen ontvangen jaarlijks zo’n €61 miljoen.
Ook Vlaams minister van Binnenland Bestuur Hilde Crevits benadrukt het belang van deze steun: “Burgemeesters zien zwerfvuil als één van de grootste veiligheidsuitdagingen. De bijkomende middelen zijn dan ook meer dan welkom.”
Naast de gemeentelijke middelen gaat €10,5 miljoen naar provincies en Vlaamse agentschappen. 2026 geldt als eerste heffingsjaar: gemeenten ontvangen dan al een voorschot van 50%. Vanaf 2027 volgt de volledige jaarlijkse bijdrage.