Eveline Claus, nieuwe voorzitter van het Carnavalcomité Temse.

Hans Cools

Eveline Claus werd in september verkozen tot de eerste vrouwelijke voorzitter van het Carnavalcomité Temse.

Eveline volgt Dirk Mettepenningen op die 20 jaar lang deel uitmaakte van het Gemeentelijk Carnavalcomité Temse waarvan 19 jaar als voorzitter. Hij nam 19 jaar geleden de fakkel over van Alajos Van Peteghem. De eerste voorzitter van het Carnavalcomité was Desiré Van Riet , die opgevolgd werd door Hugo Smet.

Komende zaterdag 14 oktober organiseert het Carnavalcomité hun jaarlijkse Black & White Party in JOC de Nartist.

En in november staan de festiviteiten rond de prinsverkiezing op de agenda:

• 4/11 Kroegentocht met de prins kandidaten 2024
  • 18/11 Prinsverkiezing @JOC de Nartist

Première film Lucky Lady II

Première film Lucky Lady II
Amerikaanse bommenwerper stortte op 30 juli 1943 neer in Tielrode
Vrijdag 7 juni, 20 u., Sint-Pieterskerk Tielrode

De neerstorting van de Amerikaanse bommenwerper Lucky Lady II op 30 juli 1943 leeft voort in het collectieve geheugen van Tielrode. Na meerdere herdenkingen, publicaties (boek, brochures…), expo’s e.a. is nu ook een film gerealiseerd. Rudy Bredael (Waaslandse Videoclub Temse) is de cineast van de 48' durende prent, die de geschiedenis van het toestel omvat: van bij zijn opstijgen in Norfolk (Engeland) tot en met de meest recente herdenking op 30 juli 2023. De film gaat in première op vrijdag 7 juni20 u., in de Sint-Pieterskerk van Tielrode. De vertoning wordt voorafgegaan door een selectie filmpjes (20') uit de Oude Doos m.b.t. Tielrode. Ter plekke kan ingeschreven worden voor de usb-stick die de film én de digitale versie van het boek omvat. Kostprijs: 20 euro.

Iedereen is welkom! De toegang is gratis.

Rechtstreekse lijn met de burgemeester: In memoriam Cyriel De Beule, Tielrodes laatste dorpsfiguur

Temse pioniert met warmteplan

Onze gemeente is één van de vijf pioniers die met ondersteuning van Netwerk Klimaat een lokaal warmteplan opmaakten.

In juni 2022 werden door het VVSG Netwerk Klimaat 5 begeleidingstrajecten opgestart voor de opmaak van lokale warmteplannen. Temse was er één van. Het gaat om een intensief traject van meer dan een jaar. Eind februari 2024 werd het lokaal warmteplan van Temse goedgekeurd.