Emile Clausjaar 2024 op gang getrapt

Margot Desmet

In 2024 is het 100 jaar geleden dat kunstschilder Emile Claus overleed. Om onze Vlaamse Meester gepast te eren, pakt de stad Waregem uit met een heus Emile Clausjaar. Met de steun van Toerisme Vlaanderen komt het Hanengevecht, een van zijn topwerken, digitaal tot leven tijdens de Belevingsexpo in de kerk van zijn geboortedorp Sint-Eloois-Vijve. Maar de eerste activiteit is een gezellige fietsroute, in samenwerking met de stad Deinze en Mudel, het Museum van Deinze en de Leiestreek.

Speciaal voor het Emile Clausjaar pakt het stadsbestuur uit met een gloednieuwe promotiecampagne. Meteen valt je oog op Claus’ typerende handtekening, die je steevast op zijn schilderijen ziet staan, en zijn getekend zelfportret. Zijn geboortedorp Sint-Eloois-Vijve aan de Leie en de Leielandschappen met het vlas waren dan weer een belangrijke inspiratiebron voor de kunstschilder. Dat keert terug in onze twee vaste huisstijlkleuren, namelijk goud (vlas) en blauw (de Leie). De vlasbloem, waarin de campagnebeelden staan, was tot slot een laatste speels element waarmee we het onderscheid van de verschillende initiatieven duidelijk kunnen maken. Aan dat alles hangt uiteraard ook een eigen website vast: www.waregem.be/emileclaus.

Op de fiets met Emile

Wil je kunst combineren met beweging en sport? Op de fiets met Emile is een gezellige fietstocht in samenwerking met de stad Deinze en Mudel, het Museum van Deinze en de Leiestreek. De route verbindt Claus’ geboortedorp Sint-Eloois-Vijve met zijn woonplaats Astene en Deurle. De tocht is 64 km lang, maar kan opgesplitst worden in een lus vanuit Waregem richting Machelen (34 km) en een lus vanuit Deinze richting Deurle (33 km). Bekijk de route op www.routeyou.com of surf naar www.waregem.be/fietsroutes.

Claus Belevingsexpo

Het Hanengevecht vormt de absolute blikvanger tijdens de unieke Belevingsexpo die de kerk van Sint-Eloois-Vijve verovert van 8 juni tot en met 22 september. Dat imposante schilderij beeldt een tafereel uit van een hanengevecht in een Waregemse herberg, met tientallen Waregemse figuren als toeschouwers. Het Hanengevecht lag jarenlang opgeborgen in het kasteel van Potegem in Waregem, maar het schilderij is nu in eigendom van Het Kunstuur en keert binnenkort dus speciaal terug naar Waregem.

Het Hanengevecht zal tijdens de Claus Belevingsexpo digitaal tot leven komen aan de hand van technologische hoogstandjes. Met behulp van een tablet duik je in de leefwereld van de personages op het schilderij uit 1882, alsof je er zelf bij was! Daarbij wordt augmented reality (AR) toegepast, waarbij een virtuele laag op de reële wereld wordt gelegd. Als hoogtepunt van het bezoek kom je oog in oog te staan met het enige echte Hanengevecht. Per uur kunnen tien personen de expo bezoeken. Vooraf jouw tijdslot boeken is verplicht. Meer info vind je op www.waregem.be/emileclaus.

Steun van Toerisme Vlaanderen

“Niet enkel James Ensor, maar ook andere moderne Vlaamse Meesters zetten we dit voorjaar in de kijker”, zegt Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir. “Een van deze meesters is Emile Claus, die dit jaar 100 jaar geleden gestorven is, wat in de Leiestreek  gemarkeerd wordt door een Clausjaar vol tentoonstellingen en aan Claus gelinkte evenementen. Zo ook de nieuwe digitale beleving in het pittoreske kerkje van Sint-Eloois-Vijve. Dankzij de steun van Toerisme Vlaanderen komt een van zijn topwerken, het Hanengevecht, weer helemaal tot leven. Het imposante schilderij beeldt een tafereel uit van een hanengevecht in een Waregemse herberg, met tientallen Waregemse notabelen als toeschouwers. Door de figuren op het schilderij tot leven te wekken en te laten vertellen, zal de bezoeker op een bijzondere manier Claus’ leefwereld kunnen ontdekken.”

Projectsubsidie

Dit jaar staan dus heel wat activiteiten gepland naar aanleiding van de herdenking van het 100-jarig overlijden van Emile Claus. Naast de eigen initiatieven geeft de stad een financiële impuls aan de ontwikkeling van projecten en evenementen door verenigingen, handelszaken of andere organisatoren. Zij kunnen een projectaanvraag indienen voor een lezingenreeks, fietstocht, tentoonstelling, wandeling, toneelstuk, Claustaart, paling op de wijze van Emile Claus, Emile Claus bloemenboeket

cd&v Waregem stelt volledige lijst en slogan voor

Op 13 oktober 2024 trekt de Waregemse kiezer opnieuw naar de stembus. De ploeg van cd&v Waregem staat vandaag al klaar met een volledige kandidatenlijst. Met 33 gedreven kandidaten en duidelijke ambities toont de partij dat ze ‘klaar is voor meer’.

Speedpedelecs toegelaten in eenrichtingsstraten en zones voor plaatselijk verkeer

Het college van burgemeester en schepenen heeft tijdens de zitting van 10 april 2024 een aanvullend verkeersreglement vastgesteld. Dat reglement laat speedpedelecs binnenkort toe om eenrichtingsstraten ook in tegenrichting in te rijden, behalve in de Stormestraat en Stationsstraat waar je als fietser ook niet in tegenrichting mag rijden. Speedpedelecs mogen in Waregem binnenkort ook zones doorkruisen waar enkel plaatselijk verkeer is toegelaten.

Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen opnieuw hun Buur van het Jaar

De Europese Dag van de Buren – dit jaar op vrijdag 31 mei – brengt opnieuw duizenden buren samen. Ook in Waregem wordt dat in tientallen buurten gevierd, gewoon op straat of met een lekkere barbecue. Feestende buurten kunnen met een feestcheque van de stad rekenen op een financieel duwtje in de rug. We gaan dit jaar ook opnieuw op zoek naar de Buur van het Jaar.