Eerste panelen van de Speelkoer gezet

Margot Desmet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.

In het najaar van 2023 werden de oude gebouwen uit 1930, die als gemeentelijke jongensschool van Beveren-Leie fungeerden, gesloopt. De naam Speelkoer werd gekozen na een oproep bij de bewoners via de Tussensprong en klinkt vertrouwd. Denieuwbouw zal toegankelijk zijn via de Koning Albertstraat én via de Schoolstraat. Beide toegangen komen uit op een grote centrale gang, die een splitsing maakt tussen het hogere volume voor het harmonielokaal en het lagere volume voor de andere lokalen.

Bij de realisatie wordt extra aandacht besteed aan het energetische en duurzame karakter. Het gebouw is voorzien van geothermie in combinatie met zonnepanelen en bovendien wordt de buitenomgeving maximaal onthard. In de buitenomgeving zal er enkel een beperkte padenstructuur zijn in het kader van toegankelijkheid en om de verbinding met de groene zone aan de stedelijke basisschool van Beveren-Leie en de aanwezige trage weg te maken. Daarnaast wordt er nog een kleine arena voorzien met enkele treden, een kleine tribune als het ware, om een mogelijke buitenactiviteit te organiseren en het groen ook voor activiteiten te gebruiken.

Aannemers

De aangestelde ontwerper van de Speelkoer is Luc De Meulemeester uit Waregem. Het project werd in drie loten opgedeeld. Aannemer Beeuwsaert Construct uit Ledegem kreeg de ruwbouw en afwerking toegewezen. De HVAC, wat staat voor heating, ventilation en air conditioning, gaat naar aannemer Celcio uit Gent. En aannemer EDF uit Waregem kreeg tot slot de elektriciteit toegewezen.

De kostprijs voor dit project is geraamd op ruim 1,6 miljoen euro incl. btw. Het einde van de werken is voorzien voor eind september 2024.

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Waregem telt 40.000 inwoners

Het stadsbestuur verwelkomde gisteren officieel zijn 40 000e inwoner. Hiermee bevestigt Waregem zijn positie als vijfde grootste stad van West-Vlaanderen.

Benjamin De Landtsheer en Chelsey Verstraeten kwamen hun eerste dochtertje Jenna-Lou inschrijven. Het meisje is geboren op 18 april om 16.16u. in het O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis. Zij is daarmee officieel de 40 000e inwoner van onze stad.

Het bestuur liet deze opmerkelijke gebeurtenis niet zomaar voorbijgaan en bood het echtpaar een gepersonaliseerd cadeau aan. Jenna-Lou heeft nu een mooi slabbetje en badhanddoek met haar nieuwe ‘eretitel’ van 40 000e inwoner.