Dries Deferm

Bestuurslid cd&v+, Burgemeester

Dries Deferm is burgemeester van Nieuwerkerken. Sinds januari 2019 staat hij aan het hoofd van de gemeente, waar hij een centrale rol speelt in het lokale beleid. Met de lijst cd&v plus behaalde hij bij de verkiezingen van oktober 2024 een sterke overwinning, waardoor hij het vertrouwen kreeg om ook deze legislatuur het burgemeesterschap voort te zetten.

Als burgemeester legt Dries Deferm de nadruk op een warme en zorgzame gemeenschap, met veel aandacht voor sociale initiatieven en het versterken van de samenhang tussen inwoners. Dat sociale engagement kreeg hij al mee als leider bij de KAJ (kajotters) in zijn jeugdjaren.

Dries staat bovendien voor een financieel gezond en toekomstgericht beleid, waarbij lokale noden centraal staan en er ruimte is voor duurzame keuzes en innovatie. Als verbindende figuur blijft hij zich inzetten voor een bestuur dat dicht bij de mensen staat en werkt aan een leefbare, betrokken en moderne gemeente.

Dries Deferm heeft het vertrouwen van zijn Limburgse cd&v collega's gekregen, om voorzitter te worden van WIL (Wonen in Limburg). WIL staat voor de grote uitdaging om betaalbaar wonen te garanderen in een krappe markt met sterk stijgende vastgoedprijzen. Belangrijke opgaven zijn het substantieel vergroten van het aanbod sociale woningen, integratie van woningen in de buurt, en het verduurzamen van woningen.