Communicatierapport Laakdal

Stephanie Reymen

Laakdal liet door Thomas More Hogeschool een enquête uitsturen naar haar inwoners om te peilen naar hun tevredenheid over de manier waarop de gemeente communiceert. Ze deed dit net zoals 35 andere steden en gemeenten. Onze gemeente scoort uitermate goed. De inwoners zijn over het algemeen heel tevreden over de communicatie van de gemeente.

De ‘interne communicatiemonitor’ is een initiatief van de Thomas More Hogeschool. Het biedt bedrijven en organisaties maar ook lokale overheden de kans om te ontdekken of ze op een goede manier communiceren met hun doelpubliek. Men komt te weten waar sterktes liggen en waar verder aan gewerkt kan worden.

In augustus 2023 werden 2000 papieren enquêtes verstuurd naar een diverse groep Laakdallenaars. Er was ook een oproep om de vragenlijst digitaal in te vullen. Uiteindelijk vulden maar liefst 817 inwoners de enquête in. De resultaten zijn nu dus binnen.

Enkele belangrijke resultaten:

• Het Laakdalse onthaal scoorde het best van alle bevraagde lokale besturen!
    Vooral het ontvangst aan de balie sprong eruit.
  • Het tweemaandelijkse infomagazine Laakdal Leeft wordt door maar liefst 84% van de respondenten gelezen. Het magazine krijgt ook een sterke waardering.
  • De website, het gemeentelijk Facebookkanaal en de digitale infoborden krijgen de hoogste waardering van alle deelnemende gemeenten.
  • De meeste inwoners wonen graag in Laakdal. Qua beleving en leefbaarheid scoort Laakdal hoger dan gemiddeld. Laakdal wordt vooral kindvriendelijk, bereikbaar, sociaal en groen bevonden. Het belangrijkste aandachtspunt zijn de winkelmogelijkheden.

Waar wij als partij bijzonder fier over zijn is dat het Primavera magazine, dat door Ivo, de man van Gerda, wordt uitgegeven, het meest gelezen regionaal blad is na de kranten en RTV. Een sterke prestatie!

Enkele werkpunten:

• Voornamelijk oudere mensen vrezen het verdwijnen van gedrukte media. De gemeente zal blijven inzetten op een mix van papieren, digitale en mondelinge communicatie.
  • De inwoners wensen meer informatie over subsidies en premies, de beslissingen van de gemeenteraad en het college en verhalen over inwoners van Laakdal.
  • Meer dan 2/3e van de respondenten geeft aan voorstander te zijn van het gebruik van WhatsApp of de opstart van de Mijn Burgerprofiel app.

Je kan het volledige rapport bekijken via deze link.

Nieuws uit Laakdal

Sanering van de Grote Laak

In september 2023 startten de saneringswerken aan de Grote Laak op Laakdals grondgebied. Er gaat een hele geschiedenis aan deze sanering vooraf. De vervuiling van de Laak gaat immers terug tot de jaren ’60 van de vorige eeuw. We leggen je in dit artikel uit hoe het zo lang heeft kunnen duren vooraleer er iets aan de vervuiling gedaan werd. De meerderheid van de Laakdalse inwoners heeft de Grote Laak immers nooit gekend als zuivere rivier. We gingen op gesprek bij Ludo Helsen, die zich, vanuit zijn functie als eerste burgemeester van Laakdal en later vanuit zijn functie bij Pidpa, inzette om iets aan deze vervuiling te doen.

Verkiezingsuitslag

Als cd&v Laakdal kenden we enkele spannende maanden. Maar liefst twee van onze Laakdalse cd&v-ers kwam op tijdens de afgelopen verkiezing. Tine stond op de derde plaats voor de federale lijst voor de Kamer en Chiel was de zesde opvolger voor het Vlaams Parlement. Dat ze beide een sterke campagne gevoerd hebben, staat buiten kijf. De resultaten spreken dan ook voor zich.

Trouwen in Laakdal

Misschien ging je onlangs naar een trouwfeest en heb je er binnenkort een op de planning staan. De kans is groot, want het trouwseizoen is volop bezig. Ook in Laakdal wordt er nog volop getrouwd. Het gemeentebestuur is daar uiteraard heel blij mee en zorgt er dan ook voor dat trouwen in Laakdal in stijl gebeurt en met oog voor detail.