Cd&v Temse en Open Vld Temse in kartel naar de verkiezingen in 2024

Hans Cools

Op donderdag 25 mei 2023 beslisten de partijbesturen van cd&v Temse en Open Vld Temse om in kartel naar de kiezer te trekken.

“Met het kartel hopen zowel cd&v als Open Vld dat ze de ingeslagen weg na de verkiezingen van oktober 2024 verder samen kunnen bewandelen. We hebben vele grote projecten samen kunnen opstarten en verwezenlijken. Door deze kartelvorming willen we ons lot duidelijk aan elkaar koppelen om dit verhaal voor een mooier, aangenamer Temse samen te kunnen voortzetten’’ zegt Burgemeester Maes.

Lijsttrekker wordt huidig burgemeester Hugo Maes (cd&v), die voor een nieuwe ambtstermijn gaat. Schepen Wim Van Rossen (Open Vld) zal de kartellijst duwen. Gedurende de huidige legislatuur merkten we een grote inhoudelijke affiniteit tussen onze beide fracties. De wil om wezenlijke veranderingen in te zetten voor Temse en hun inwoners bindt ons. We willen enkele lopende grote projecten samen kunnen afwerken zoals de hernieuwing van het straatbeeld in Temse Centrum en de uitrol van de Amelbergasite. Maar evengoed samen toewerken naar de afronding van het nieuwe woonzorgcentrum De Reiger. Een stem voor ons kartel is meestappen in een ambitieus verhaal voor Temse en haar deelgemeenten dat constructief voort wil bouwen aan de vele projecten die in de steigers staan. Het vertrouwen in elkaars mandatarissen en politieke talenten is groot en maakt dat we de toekomst samen rooskleurig inzien.

Ondanks het kartel blijven cd&v en Open Vld als zelfstandige lokale partijen bestaan. "We zullen binnen de huidige coalitie ook het bestaande bestuursakkoord loyaal blijven uitvoeren", aldus schepen Van Rossen.

Première film Lucky Lady II

Première film Lucky Lady II
Amerikaanse bommenwerper stortte op 30 juli 1943 neer in Tielrode
Vrijdag 7 juni, 20 u., Sint-Pieterskerk Tielrode

De neerstorting van de Amerikaanse bommenwerper Lucky Lady II op 30 juli 1943 leeft voort in het collectieve geheugen van Tielrode. Na meerdere herdenkingen, publicaties (boek, brochures…), expo’s e.a. is nu ook een film gerealiseerd. Rudy Bredael (Waaslandse Videoclub Temse) is de cineast van de 48' durende prent, die de geschiedenis van het toestel omvat: van bij zijn opstijgen in Norfolk (Engeland) tot en met de meest recente herdenking op 30 juli 2023. De film gaat in première op vrijdag 7 juni20 u., in de Sint-Pieterskerk van Tielrode. De vertoning wordt voorafgegaan door een selectie filmpjes (20') uit de Oude Doos m.b.t. Tielrode. Ter plekke kan ingeschreven worden voor de usb-stick die de film én de digitale versie van het boek omvat. Kostprijs: 20 euro.

Iedereen is welkom! De toegang is gratis.

Rechtstreekse lijn met de burgemeester: In memoriam Cyriel De Beule, Tielrodes laatste dorpsfiguur

Temse pioniert met warmteplan

Onze gemeente is één van de vijf pioniers die met ondersteuning van Netwerk Klimaat een lokaal warmteplan opmaakten.

In juni 2022 werden door het VVSG Netwerk Klimaat 5 begeleidingstrajecten opgestart voor de opmaak van lokale warmteplannen. Temse was er één van. Het gaat om een intensief traject van meer dan een jaar. Eind februari 2024 werd het lokaal warmteplan van Temse goedgekeurd.