CD&V Ieper lanceert inspraaktraject voor deelgemeenten

Brecht Vangheluwe

Met als baseline: Uw deelgemeente, dicht bij jou, lanceerde CD&V Ieper vandaag een nieuw inspraaktraject. Via het inspraakplatform van de partij, Zuurstof, kan elke Ieperling zijn of haar vernieuwende ideeën voor de Ieperse deelgemeenten delen. “Op basis van deze ideeën zullen we een deelgemeentenplan opstellen waarbij we de deelgemeente van de toekomst willen vormgeven”, aldus CD&V-voorzitter Thijs Morlion

CD&V-fractieleidster Katrien Desomer licht de doelstelling van het project toe: “Of het nu gaat om het wegnemen van de kasseien in Vlamertinge, een nieuw sportterrein in Elverdinge of meer groen in Voormezele, de inwoners weten het best waar hun deelgemeente nood aan heeft. Met dit inspraaktraject willen we de Ieperling de kans geven om mee de toekomst van de Dorps- en Kerkstraat te bepalen.”

Zowel online als offline

Het inspraaktraject bestaat uit verschillende fases, zowel online als offline. Elke Ieperling kan zich in een eerste fase aanmelden op het Zuurstofplatform van CD&V, daar krijgt elke deelnemer extra toelichting bij het project en verschijnt er een kaart van onze stad: “Door te klikken op een plaats naar keuze op de kaart, kun je jouw idee indienen. Daarna kunnen andere deelnemers dan ook reageren op dat idee. Op de kaart kun je het volledige Ieperse grondgebied aanklikken, dus ook ideeën voor het centrum van de stad zijn steeds welkom.”

De eerste fase loopt nog tot 30 november. Nadat de partij de input verwerkt heeft, volgt vanaf 2022 een fysiek bezoek aan de verschillende deelgemeenten om het plan voor elke deelgemeente voor te stellen. Ook daar zullen inwoners hun voorstellen, vragen of bezorgdheden nog kunnen delen. “Dit alles moet uiteindelijk eindigen in een deelgemeentenplan met een duidelijke toekomstvisie voor onze dorpen en wijken”, besluit voorzitter Morlion.

Deelnemen kan door te surfen naar de website: https://www.jouwmeningtelt.cdenvieper.be. Of via onderstaande QR-code.

Club O

Het deelgemeentenplan en bijhorend inspraaktraject kaderen binnen de vernieuwingen die de partij recent doorvoerde. Onder de noemer Club O wil CD&V Ieper een open beweging vormen waarbij dialoog centraal staat. “De ‘O’ staat voor ontmoeten, open en overleg, we willen in gesprek gaan met élke Ieperling om samen verder te werken aan onze mooie stad. Naast deze actie staan daarom ook nog heel wat andere projecten in de steigers.”, aldus voorzitter Morlion.

Nieuws cd&v Ieper

Laten we ons zwembad leeglopen?

Dat er vertraging zit op de plannen van de nieuwbouw kan niet ten koste gaan van de vele Ieperse waterkatten. Omdat er weinig beterschap op komst lijkt kwam cd&v tussen in de gemeenteraad van vorige maandag.

Brecht en Dieter nieuwe voorzitter en jongerenvoorzitter

Op de Nieuwjaarsreceptie van zaterdag 11 februari werd Brecht Vangheluwe verkozen tot nieuwe afdelingsvoorzitter van cd&v Ieper, en Dieter Bonny als nieuwe jongerenvoorzitter.

Vredescollectief Ieper protesteert tegen muziekfestival Frontnacht

Onze afdeling ondersteunt protest tegen het muziekfestival Frontnacht. Op basis van de op vandaag gekende info lijkt het ons niet aangewezen dit festival te laten doorgaan. Vrijheid van meningsuiting en cultuur zijn heel belangrijk, maar er zijn grenzen. Ieper mag zich sinds 1985 Vredesstad noemen. Het is belangrijk deze boodschap ten allen tijde uit te dragen. Maar het is even belangrijk deze naam ook in de praktijk om te zetten. Het Frontnachtfestival staat haaks op waar Ieper Vredesstad voor staat.

Lees hier meer.