Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen opnieuw hun Buur van het Jaar

Margot Desmet

De Europese Dag van de Buren – dit jaar op vrijdag 31 mei – brengt opnieuw duizenden buren samen. Ook in Waregem wordt dat in tientallen buurten gevierd, gewoon op straat of met een lekkere barbecue. Feestende buurten kunnen met een feestcheque van de stad rekenen op een financieel duwtje in de rug. We gaan dit jaar ook opnieuw op zoek naar de Buur van het Jaar.

Jaarlijks telt de stad Waregem een 60-tal gezellige samenkomsten in de periode rond de Dag van de Buren, die dit jaar op vrijdag 31 mei valt. Buurten die de Dag van de Buren willen vieren, kunnen hun bijeenkomst plannen tussen 24 mei en 2 juni. Ze kunnen zich nu al inschrijven via www.waregem.be/dagvandeburen.

Via die inschrijving kunnen ze de feestcheque van 150 euro aanvragen (6 Waregembonnen van 25 euro) en een gratis promopakket bestellen. In dat promopakket zitten vrolijke affiches en deurhangers om de buren uit te nodigen, feestvlaggen, vuilniszakken, krijt en zelfs een wijnstop en flesopener. Alles zit netjes verpakt in herbruikbare tassen, zodat er duurzaam gevierd kan worden.

Nomineer je Buur van het Jaar
Vorig jaar voegden we met de verkiezing van de Buur van het Jaar een leuke extra toe aan de Dag van de Buren die we dit jaar graag herhalen. Ken jij een gouden buur die de buurt vaak op feestelijke wijze samenbrengt, die de sociale cohesie op elke mogelijke manier versterkt en die een gezellig onderonsje nooit zal afslaan? Dan kan je die persoon nomineren via www.waregem.be/dagvandeburen. De stad zal de Buur van het Jaar ferm in de bloemetjes zetten.

In 2023 kwam Koen Callens uit de Wallegracht uit tientallen inzendingen als winnaar uit de bus. Koen werd gelauwerd door zijn buren omdat hij zich al 20 jaar onvoorwaardelijk inzet om de buurt samen te houden, onder meer met de organisatie van Dag van de Buren.

Zorgzame Buurten

Buurten waar mensen elkaar kennen, zijn vaak socialer, zorgzamer en veiliger. Daarom supportert de stad steevast voor buurten waar fijne ontmoetingen centraal staan. We blijven ook inzetten op het project Zorgzame Buurten, waarmee we het sociale weefsel in zoveel mogelijk Waregemse buurten willen versterken. De Biest en Nieuwenhove zijn daarin de pilootbuurten. Heb je vragen of ben je enthousiast over Zorgzame Buurten, contacteer ons via [email protected].

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Eerste panelen van de Speelkoer gezet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.