Blue-bike ook in Waregem in stijgende lijn

Margot Desmet

Fietsdeelsysteem Blue-bike sloot 2022 af met recordcijfers en een grote groei. Ook Waregem deed daarvoor zijn duit in het zakje, want onze lokale cijfers volgen de nationale trend van steeds meer (deel)fiets en minder auto.

In Waregem vind je sinds midden 2011 al Blue-bikes aan het station, sinds 2017 is er een bijkomende ‘hub’ op de parking aan Waregem Expo. Samen zorgden ze in 2022 voor deze gebruikscijfers:

2224 ritten
318 unieke gebruikers zorgden samen voor 2224 uitleenbeurten/fietsritten. En dat is een stijging van maar liefst 38,48 procent tegenover 2021 (1606 ritten). Deze ritten gebeurden uiteraard allemaal op een van de 23 beschikbare bekende blauwe fietsen.

Heel wat gebruikers uit regio Gent
De grootste groep van gebruikers van de Waregemse Blue-bikes komt uit de regio Gent (1468 ritten, verspreid over de laatste drie jaar). Gebruikers uit regio Deinze komen op plaats twee (775 ritten), gevolgd door onze eigen regio (575 ritten). De regio’s Kortrijk en Antwerpen vervolledigen de top vijf.
In de omgekeerde richting gebruiken Waregemnaren trouwens het meest een Blue-bike in het station van Deinze. Ze deden er maar liefst 2524 ritten op drie jaar tijd.

Deelmobiliteit zit in de lift
Ook het gebruik van de elektrische deelwagens in onze stad stijgt. Begin januari meldde het stadsbestuur al dat er vanaf dit jaar meer deelwagens komen op meer locaties. Samen met de stijgende gebruikscijfers van de deelfietsen bewijst het dat blijvend inzetten op deelmobiliteit nodig is én werkt.

cd&v Waregem stelt volledige lijst en slogan voor

Op 13 oktober 2024 trekt de Waregemse kiezer opnieuw naar de stembus. De ploeg van cd&v Waregem staat vandaag al klaar met een volledige kandidatenlijst. Met 33 gedreven kandidaten en duidelijke ambities toont de partij dat ze ‘klaar is voor meer’.

Speedpedelecs toegelaten in eenrichtingsstraten en zones voor plaatselijk verkeer

Het college van burgemeester en schepenen heeft tijdens de zitting van 10 april 2024 een aanvullend verkeersreglement vastgesteld. Dat reglement laat speedpedelecs binnenkort toe om eenrichtingsstraten ook in tegenrichting in te rijden, behalve in de Stormestraat en Stationsstraat waar je als fietser ook niet in tegenrichting mag rijden. Speedpedelecs mogen in Waregem binnenkort ook zones doorkruisen waar enkel plaatselijk verkeer is toegelaten.

Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen opnieuw hun Buur van het Jaar

De Europese Dag van de Buren – dit jaar op vrijdag 31 mei – brengt opnieuw duizenden buren samen. Ook in Waregem wordt dat in tientallen buurten gevierd, gewoon op straat of met een lekkere barbecue. Feestende buurten kunnen met een feestcheque van de stad rekenen op een financieel duwtje in de rug. We gaan dit jaar ook opnieuw op zoek naar de Buur van het Jaar.