Bijna 300 cabines aangepast om straatverlichting te doven

Margot Desmet

Zoals in vele andere Vlaamse steden en gemeenten nam het Waregemse stadsbestuur enkele maatregelen om de energiekosten terug te dringen en te beheersen. Een daarvan is de afspraak met Fluvius om de straatverlichting op vaste tijdstippen te doven. Intussen zijn 296 cabines op vraag van de stad aangepast.

De straatverlichting is een grote energievreter. Daarom dooft Fluvius, op vraag van het stadsbestuur, de straatverlichting in Waregem, led of niet, tussen 23.00u. en 4.30u., behalve op vrijdag en zaterdag. Dat gebeurde omwille van technische aanpassingen geleidelijk aan.

Nu is de planning van Fluvius helemaal rond en werden alle cabines aangepast. In totaal gaat het om 296 cabines in Groot-Waregem: 170 in Waregem, 34 in Beveren-Leie, 48 in Desselgem, 22 in Sint-Eloois-Vijve en 22 op gewestwegen.

Voor de stad betekent deze maatregel een totale besparing van maar liefst 782 910,08 kWh elektriciteit. Dat komt overeen met 116 802 354,8 g CO2 (volgens VREG 2021) of een vermindering van de CO2-uitstoot met ruim 116 ton. Het doven van de verlichting levert de stad dus een besparing van ruim 500 000 euro op.

Meer info? [email protected]

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Eerste panelen van de Speelkoer gezet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.