Bibreglement aangepast

Publicatiedatum

Deel dit artikel

De gemeenteraad keurt een aanpassing in het reglement van de Stuifzandbibliotheken goed. Hierdoor betalen lagereschoolkinderen vanaf nu geen telaatgeld meer.

Regiobib Stuifzand

Sinds 2021 vormen de bibliotheken van Balen, Dessel, Geel, Laakdal, Meerhout, Mol en Retie het samenwerkingsverband Stuifzand. Ze bundelen hun krachten om te zorgen voor een uitgebreid aanbod aan materialen, om kinderen aan het lezen te krijgen én te houden en ervoor te zorgen dat de bib een plaats is waar mensen graag vertoeven, een zogenaamde derde plek naast hun huis en werk. Zij hebben een gezamenlijk reglement voor de 7 bibliotheken.

Geen telaatgeld meer voor lagereschoolkinderen

De 7 bibliotheken hebben besloten dat alle lagereschoolkinderen vanaf heden geen telaatgeld meer moeten betalen. Dit was al het geval voor lagereschoolkinderen die via hun school een lidmaatschap bij de bib hebben. Het schrappen van het telaatgeld gebeurt door de aanpassing in het reglement nu dus ook voor kinderen die lid zijn zonder de tussenkomst van een school.

Schepen van Bibliotheek Gerda Broeckx legt uit: “Het was belangrijk dat we deze regel gelijktrokken voor álle lagereschoolkinderen. Het is een eerste stap die kadert in een internationale trend om telaatgeld af te schaffen. Lezen draagt enorm bij aan de algemene ontwikkeling van kinderen, maar biedt ook voor volwassenen een leven lang voordelen. We streven er dus naar om van de bib een plaats te maken voor iedereen.”

Nieuws uit Laakdal

Uitbreiding Hoppinpunt Klein-Vorst

Het gemeentebestuur van Laakdal zet verder in op duurzame en toegankelijke mobiliteit. Daarom wordt het HOPPIN-punt in Klein-Vorst verder uitgebouwd. IOK tekent hiervoor de definitieve plannen uit, conform de richtlijnen vanuit Vlaanderen voor beide haltes.  

Parking aan Vineasite

Op 6 juli starten de sloopwerken van de Vinea en de Druivenrank in Veerle. Na de afbraak wordt de site ingericht als parking, die bereikbaar zal zijn via de gewestweg.

Nieuwe stap in fietsverbinding Oosterlo-Eindhout

Het gemeentelijk bestuur zet een volgende stap in de realisatie van een veiligere fietsverbinding tussen Oosterlo en Eindhout. Het schepencollege heeft de uitbreiding van de studieopdracht voor de realisatie van een fietspad tussen Oosterlo en Eindhout goedgekeurd. Door deze uitbreiding kan het traject langs de Steenweg op Oosterlo, vanaf het bruggetje tot aan de kruising met de Meir in Laakdal, verder uitgewerkt worden.