Bibliotheek Waregem lanceert Taalpunt Jeugd op Dag van de Geletterdheid

Margot Desmet

Sinds deze week kan je terecht in het gloednieuwe Taalpunt Jeugd in de bibliotheek van Waregem. In dat punt vind je boeken en materialen om Nederlands te leren of om de taal verder te oefenen, specifiek voor kinderen en jongeren tot 12 jaar. Met de lancering ervan viert de bib ook meteen de Internationale Dag van de Geletterdheid.

Het Taalpunt Jeugd is er voor kinderen tot 12 jaar die anders- of meertalig zijn of die moeite hebben met lezen door bijvoorbeeld een leesstoornis. De boeken en materialen zijn een handig hulpmiddel bij het onder de knie krijgen van het Nederlands. Ook volwassenen die kinderen begeleiden en ondersteunen in hun taalontwikkeling kunnen deze collectie raadplegen. In de collectie kan je (beeld)woordenboeken, muziekboeken, leesboeken, prentenboeken, strips en taalspelletjes lenen.

Je kan het Taalpunt Jeugd terugvinden in de jeugdafdeling van de bibliotheek. Ben je ouder dan 12 jaar of ben je op zoek naar een hoger niveau? Dan kan je nog steeds in ons Taalpunt voor volwassenen terecht.

Hou het duidelijk

De lancering van het nieuwe Taalpunt Jeugd valt niet toevallig in de eerste week van september. We vierden afgelopen week de Week van de Geletterdheid en op vrijdag 8 september de Internationale Dag van de Geletterdheid. Het thema van dit jaar? “Hou het duidelijk!” Daarmee vragen we extra aandacht voor de laaggeletterden in Vlaanderen en roepen we iedereen op om duidelijk te communiceren.

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Eerste panelen van de Speelkoer gezet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.