Bezorgdheid over bereikbaarheid huisartsen van wacht

gezondheid

Gerlinde Hublin

Twee jaar geleden opende de huisartsenwachtpost Voorkempen aan de inkom van spoedgevallen van het algemeen ziekenhuis Voorkempen te Malle. Vanaf vrijdag 19 uur tot maandag 8 uur kunnen inwoners van Malle, Oelegem, Schilde, Wijnegem, Zandhoven en Zoersel er terecht voor niet-dringende medische hulp. Ook op feest- en brugdagen is de wachtpost geopend en ook inwoners van andere gemeenten kunnen er terecht. Door een beslissing van de federale overheid wordt de wachtpost verplicht om in de toekomst functioneel samen te werken met de huisartsenwachtposten Noordrand (aan AZ Klina Brasschaat) en Antwerpen Noord (aan ZNA Jan Palfijn).

Initieel was dit voorzien vanaf 1 april 2023. “In de praktijk zou dat betekenen dat Zoerselaars tijdens weekendnachten mogelijk helemaal tot in Brasschaat of Merksem zullen moeten rijden om beroep te kunnen doen op een huisarts van wacht”, aldus onze schepen van Welzijn Katrien Schryvers. “Het zou dan ook te verwachten zijn dat de spoeddienst van Malle opnieuw meer mensen over de vloer zou krijgen met vragen die eigenlijk bedoeld zijn voor de huisarts. Op die manier zal de spoeddienst opnieuw overbelast geraken”, gaat raadslid Jan Van Melkebeek, die zelf arts is, verder.

Daarenboven zullen er dan in plaats van drie slechts twee wagens ter beschikking zijn voor het afleggen van huisbezoeken. “Ook dit is een achteruitgang van de dienstverlening, want mensen die zelf echt niet meer mobiel zijn, zullen veel langer moeten wachten tot een arts bij hen thuis geraakt”, zegt Jan bezorgd.

Gemeente & ocmw Zoersel richtte een brief naar bevoegd minister Vandenbroucke om de beslissing te herbekijken en om in overleg te gaan met de wachtposten zelf om te bekijken hoe de dienstverlening efficiënter kan worden georganiseerd. “Intussen vernamen we dat de uitvoering werd uitgesteld tot 1 januari 2025, maar we blijven erg op onze hoede”, aldus Jan en Katrien, “Dit voorstel staat haaks op ons idee van nabije zorg en we zullen er dan ook voor blijven ijveren dat Zoerselaars die daar nood aan hebben op een gemakkelijke manier toegang krijgen tot een huisarts van wacht, en dit zonder dat de spoeddienst bijkomend belast wordt.”

Kartel cd&v+Vooruit Zoersel stelt eerste kandidaten voor

Dat in Zoersel cd&v en Vooruit in kartel naar de lokale verkiezingen van oktober gaan, werd een aantal maanden geleden al bekendgemaakt. Nu geeft het Zoersels kartel cd&v+Vooruit ook de eerste namen en plaatsen vrij. Katrien Schryvers, schepen en Vlaams parlementslid zal de lijst trekken, terwijl schepen Luc Kennis de plaats van lijstduwer zal innemen. Vooruit-kandidate Els Opdenbergh komt op plaats 3 en de jonge Bert Somers trekt voor Vooruit de tweede kolom op plaats 15.

Zoersel zet minder mobiele inwoners op de fiets

Tijdens de week van de vrijwilliger (2 tot 10 maart) wordt er in gemeente Zoersel een unieke samenwerking gelanceerd. Gemeente & ocmw Zoersel, drie zorgvoorzieningen, Fietsersbond Vlaanderen, Fietsersbond Voorkempen en AXI vzw, met de steun van Cera, slaan samen de handen in elkaar om minder mobiele inwoners meer beweging te geven … op de fiets!

Namen voor trage wegen definitief goedgekeurd

De namen die in oktober vorig jaar voorlopig werden toegekend aan vier trage wegen in onze gemeente, kregen vorige dinsdag, na het openbaar onderzoek daarover, de definitieve goedkeuring van de gemeenteraad. Zij het met een correctie in de spelling.