Bestuur teruggefloten na GAS-boete.

Publicatiedatum

Auteur

Michiel De Potter

Deel dit artikel

Toon Luypaert, fractieleider van cd&vplus Merchtem, kreeg een GAS-Boete van het Merchtemse gemeentebestuur voor het aanbrengen van affiches op verschillende bomen in de gemeente. Hij diende een verweer in bij Haviland en dat gaf hem gelijk. “We blijven actie voeren voor het behoud van de eiken op de Kouter, GAS-boete of niet.”

Het belangrijkste argument in het verweer was dat het redden van de bomen op de Kouter een politieke actie is. De affiches vallen daarom dus niet onder de GAS-wetgeving. “Haviland is ons in deze redenering gevolgd. We zijn blij dat gerechtigheid is geschied,” vertelt Luypaert. “Een gemeentebestuur kan de oppositie niet zomaar met GAS-boetes bedreigen.”

De burgemeester van Merchtem, Maarten Mast (LVB), stelde eerder dat Toon Luypaert "niet moest wenen" omdat hij een GAS-boete kreeg.

“Ondertussen hebben we al geld ontvangen van vele Merchtemnaren die deze GAS-boete schandalig vonden. Met dat geld gaan we nu zorgen voor extra bomen. We hebben een bomenwandeling uitgestippeld. Je komt langs mooie groene plekjes in en rond Merchtem- centrum, en voor de kleinsten onder ons zijn er ook leuke doe-opdrachten onderweg. Als je deelneemt aan de wandeling, ontvang je van ons een boom.” weet raadslid Simon Graind’Orge, die de wandeling mee uitwerkte. 

Op de gemeenteraad van maandag 25 augustus heeft de partij ook een motie ingediend, met de vraag dat er geen straatbomen meer worden gekapt tot er een goedgekeurd laanbomenplan is. “Diezelfde vraag is via onze petitie ‘Stop de kaalkap op de Kouter’ reeds door 846 mensen ondertekend. Elk gemeenteraadslid zal bij de stemming kleur moeten bekennen. Stemmen ze voor het kappen van 60 eiken? Of kiezen ze om de kap alsnog tegen te houden? We zijn benieuwd,” besluit Luypaert.  

Het laatste nieuws