Beloofde fietspaden in Heuvelland blijven aanslepen: “We zijn het wachten beu”

Nathan Duhayon

Cd&v Heuvelland liet fors van zich horen op de laatste gemeenteraad. “We zijn de aanhoudende vertragingen voor de nieuwe fietspaden meer dan beu en verwachten eindelijk verandering op het terrein”, aldus cd&v-raadslid Nathan Duhayon.

In het Heuvellands meerjarenplan staat de aanleg van vier nieuwe fietsverbindingen tussen Westouter en Poperinge, Wijtschate en Kemmel, Loker en Dranouter en De Klijte en Ieper. “In 2019 beloofde Gemeentebelangen vier nieuwe fietspaden aan te leggen, maar daar is nog geen meter van gerealiseerd. We vragen elk jaar een stand van zaken en horen steevast dat de werken opschuiven. We zijn het wachten stilaan beu”, zegt Nathan Duhayon.

“Vanuit de oppositie steunen we al de hele legislatuur constructief alle fietsprojecten van het bestuur. Helaas slaagt men er niet in nieuwe fietspaden aan te leggen. We hebben nochtans een Schepen van de fiets. Dat Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een moeilijke partner is, is slechts een deel van het verhaal. Bovendien zeggen de Schepenen zélf dat je soms eens een ferme duw moet geven bij AWV om iets te verwezenlijken. Onze oproep is duidelijk: maak hier een prioriteit van en zorg ervoor dat je de beloofde fietspaden eindelijk aanlegt”, aldus Nathan Duhayon.

Andere vragen van cd&v op de gemeenteraad

Omgeving skatepark Westouter

Elk jaar rond deze periode vragen we om enkele zaken aan te pakken bij het skatepark te Westouter. Dit zijn opmerkingen die vanuit verschillende bronnen komen en zo hun bezorgdheid uiten over het skatepark sedert de opening die plaats vond op zondag 9 oktober 2021.

1. Wanneer wordt een omheining (passend in het geheel) dus eventueel een haag rondom het skatepark geplant?
  2. Wanneer zal in de nabijheid een bord met afspraken worden opgehangen?
  3. Wanneer zullen er meerdere zitbanken voor de kijkende ouders naar hun skatende kinderen geplaatst worden?
  4. Wanneer zullen extra vuilnis- en PMD bakken voor het opnemen van afval geplaatst worden?

Avonturenparcours Nieuwkerke

Het avonturenpad of hindernissenpad in Nieuwkerke was vroeger een trekpleister voor jeugdbewegingen en scholen. Ondertussen is er van dit pad met zijn vele kleine hindernissen niet veel meer te merken.

1. Zal de gemeente Heuvelland de hindernissen opnieuw vernieuwen en het parcours opnieuw aantrekkelijk maken?
  2. Zo ja, wanneer wordt dit aangepakt en zijn er hiervoor middelen voorzien?

Gesloten openbare toiletten Wijtschate

Op de website van de gemeente Heuvelland is te lezen dat de openbare toiletten open zijn van 8u tot 20u. Nu stellen we vast dat de openbare toiletten in Wijtschate nabij de sporthal gesloten zijn. We weten dus niet of ze op bepaalde uren toegankelijk zijn. Ze liggen er vuil bij en de stoelgang en het toiletpapier ligt errond.

1. Welke stappen zullen genomen worden om de situatie te verbeteren?
  2. Wanneer zullen de toiletten opnieuw geopend worden?

Aankoop klooster Nieuwkerke door Clarebout Potatoes

We lazen in de pers dat de firma Clarebout Potatoes het voormalige klooster in Nieuwkerke heeft opgekocht. Noch door de firma, noch door het klooster werd hier uitgebreid over gecommuniceerd, maar wel door de burgemeester én door de partij van de burgemeester.

1. Wat is de precieze rol geweest van de gemeente Heuvelland in deze aankoop? Is de gemeente Heuvelland ook partij in dit project?
  2. Wat is de precieze bedoeling van de aankoop door Clarebout Potatoes? Is er zicht op de verdere timing van het project?
  3. Er werd geschreven dat de koper belooft om het vertrouwde dorpszicht van Nieuwkerke te behouden: hoe zal dit concreet gedaan worden? Blijft het gebouw overeind?
  4. Zal deze aankoop niet leiden tot nog veel meer verkeer die door de dorpskern van Nieuwkerke moet? Zo ja, wat plant de gemeente als flankerend beleid om dit dragelijk te houden voor de dorpsbewoners?

Slechte staat voetbalvelden FC Westouter

De slechte staat van de voetbalvelden van FC Westouter is de voorbije jaren al meermaals punt van discussie geweest. Dit jaar zijn de velden er zeer slecht aan toe, waardoor de club regelmatig velden moet huren in buurgemeentes om er hun spelers te laten trainen. Dat is een serieuze hap uit het budget voor de club.

1. Wat plant het gemeentebestuur te doen om de staat van de velden te verbeteren?
  2. Binnen welk tijdspad en welke budgetten worden hiervoor vrijgemaakt?

Lees hier ons nieuwste huis-aan-huisblad voorjaar 2024

Katrijn De Ruddere nieuw gezicht bij cd&v: “Jonge gezinnen aantrekken”

Sameer Pattyn kandidaat voor cd&v Heuvelland: “Wil me inzetten voor de inwoners van Westouter”