Belast speelhallen in plaats van de burger te gebruiken als melkkoe

Publicatiedatum

Auteur

Willem Van Steendam

Deel dit artikel

CD&V Berlare deed een opvallend voorstel afgelopen gemeenteraad. De partij wil een belasting op speelhallen heffen en gaat niet akkoord met de visie van Open VLD & N-VA die extra inkomsten bij de burger willen halen om de gemeentelijke financiën onder controle te krijgen.  

Op de gemeenteraad van oktober 2022 verhoogde het Open VLD & N-VA gemeentebestuur de belasting die verschuldigd is bij het aanvragen van o.a. bouwvergunningen. Huiseigenaars moesten in Berlare al het gelag betalen door de verhoging van de opcentiemen op de onroerende voorheffing die werd doorgevoerd in 2019. Zij worden met deze belastingverhoging opnieuw getroffen.  

Nog frappanter is dat projectontwikkelaars die verkavelingen of appartementen met meerdere entiteiten bouwen een gunsttarief krijgen. “Als CD&V zijn we resoluut tegen een verhoging van de retributie voor gewone man en het feit dat projectontwikkelaars hier de dans ontspringen”, aldus fractieleider Steven Baeyens.  

CD&V Berlare beseft maar al te goed dat door de stijgende energie- en personeelskosten de gemeente voor grote financiële uitdagingen staat. “Het is hoog tijd dat het gemeentebestuur goed nadenkt over mogelijke besparingen enerzijds en anderzijds probeert de inkomsten te verhogen, maar niet op de kap van de burger. Daarom deden we al een concreet voorstel om de inkomsten te verhogen zonder dat dit de burger treft. We willen namelijk het invoeren van een retributie op casino’s en speelhallen.  Voor ons is het duidelijk dat er creatief moet gezocht worden naar extra inkomsten zonder dat we de belastingdruk voor onze eigen inwoners verhogen,” besluit  CD&V-voorzitter Yves Poppe.  

Contact:

Yves Poppe, tel. 0472 81 58 83

Steven Baeyens, tel. 0479 27 82 92

Nieuws

Nieuwe vereniging ‘t Jong Geweld zet zich in voor jongeren in Groot-Berlare

Groot-Berlare is een nieuwe vereniging rijker: ‘t Jong Geweld! De kersverse vereniging, met Amy Steeman als voorzitter, wil jongeren met een groot hart voor Berlare, Overmere en Uitbergen dichter bij elkaar brengen en inzetten op ontmoeting en verbinding.

Lynn Everaert en Pieter D’hauwer nieuw voorzittersduo van cd&v Groot-Berlare

Op zondag 15 juni 2025 kozen de leden van cd&v Groot-Berlare een nieuwe voorzitter, na het aangekondigde afscheid van Yves Poppe. Lynn Everaert en Pieter D’hauwer werden als voorzittersduo met unanimiteit verkozen. Lynn en Pieter nemen samen de leiding van de lokale cd&v-afdeling in handen. “Met veel enthousiasme en gedrevenheid willen we een warme, dynamische en toekomstgerichte afdeling uitbouwen met een helder christendemocratische verhaal!”, benadrukken Lynn en Pieter.

Tussenkomsten gemeenteraad 26/02/2025

Onze belangerijkste tussenkomsten op de gemeenteraad van 26/02/2025