CD&V Berlare deed een opvallend voorstel afgelopen gemeenteraad. De partij wil een belasting op speelhallen heffen en gaat niet akkoord met de visie van Open VLD & N-VA die extra inkomsten bij de burger willen halen om de gemeentelijke financiën onder controle te krijgen.
Op de gemeenteraad van oktober 2022 verhoogde het Open VLD & N-VA gemeentebestuur de belasting die verschuldigd is bij het aanvragen van o.a. bouwvergunningen. Huiseigenaars moesten in Berlare al het gelag betalen door de verhoging van de opcentiemen op de onroerende voorheffing die werd doorgevoerd in 2019. Zij worden met deze belastingverhoging opnieuw getroffen.
Nog frappanter is dat projectontwikkelaars die verkavelingen of appartementen met meerdere entiteiten bouwen een gunsttarief krijgen. “Als CD&V zijn we resoluut tegen een verhoging van de retributie voor gewone man en het feit dat projectontwikkelaars hier de dans ontspringen”, aldus fractieleider Steven Baeyens.
CD&V Berlare beseft maar al te goed dat door de stijgende energie- en personeelskosten de gemeente voor grote financiële uitdagingen staat. “Het is hoog tijd dat het gemeentebestuur goed nadenkt over mogelijke besparingen enerzijds en anderzijds probeert de inkomsten te verhogen, maar niet op de kap van de burger. Daarom deden we al een concreet voorstel om de inkomsten te verhogen zonder dat dit de burger treft. We willen namelijk het invoeren van een retributie op casino’s en speelhallen. Voor ons is het duidelijk dat er creatief moet gezocht worden naar extra inkomsten zonder dat we de belastingdruk voor onze eigen inwoners verhogen,” besluit CD&V-voorzitter Yves Poppe.
Contact:
Yves Poppe, tel. 0472 81 58 83
Steven Baeyens, tel. 0479 27 82 92