Algemeen directeur Guido De Langhe met pensioen, Frederik Verdonck is opvolger

Margot Desmet

De gemeenteraad aanvaardde in de zitting van dinsdag 2 april het ontslag van algemeen directeur Guido De Langhe. De directeur gaat immers met pensioen op 1 juli. Ondertussen is met huidig financieel adviseur Frederik Verdonck ook zijn opvolger bekend.

Algemeen directeur Guido De Langhe gaat op 1 juli met welverdiend pensioen. Aangezien de functie van algemeen directeur de hoogste functie is binnen het lokaal bestuur moest zijn ontslag worden goedgekeurd door de gemeenteraad. Dat gebeurde tijdens de zitting van dinsdag 2 april.

Hoogste functie binnen het lokaal bestuur

De directeur heeft een flinke staat van dienst binnen het lokaal bestuur van Waregem. Hij begon zijn carrière bij de stad in 1987 als bureauchef en in 1996 werd hij vast benoemd als secretaris. In april 2018 veranderde zijn functietitel naar die van algemeen directeur. De algemeen directeur zit letterlijk en figuurlijk tussen politiek en administratie. Hij is het hoofd van alle personeel van het lokaal bestuur. Hij staat in voor de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid. Hij ondertekent alle brieven en documenten van de stad, samen met de burgemeester. Hij doet samen met de financieel directeur ook de betalingen van het lokaal bestuur.

Opvolger is huidig financieel adviseur Frederik Verdonck

In de gemeenteraad van december 2023 werd beslist om de selectieprocedure op te starten om een geschikte opvolger te vinden voor de algemeen directeur. Er waren enkele interne kandidaten binnen het bestuur die in aanmerking kwamen, daarom werd gekozen voor een bevorderingsprocedure. Een extern selectiebureau werd ingeschakeld om de management- en leiderscapaciteiten te testen. Er was één interne kandidaat die zich inschreef voor de selectieprocedure, huidig financieel adviseur Frederik Verdonck. Hij moest tijdens de selectie bewijzen dat hij visie kan ontwikkelen en besluitvaardig is, belangrijke eigenschappen voor een algemeen directeur.

Frederik Verdonck slaagde voor de testen en zal de komende maanden al inlopen als opvolger om vanaf 1 juli de leiding over te nemen. Frederik Verdonck is sinds december 2006 aan de slag bij het lokaal bestuur van Waregem als financieel adviseur en kent de organisatie dus door en door.

Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen opnieuw hun Buur van het Jaar

De Europese Dag van de Buren – dit jaar op vrijdag 31 mei – brengt opnieuw duizenden buren samen. Ook in Waregem wordt dat in tientallen buurten gevierd, gewoon op straat of met een lekkere barbecue. Feestende buurten kunnen met een feestcheque van de stad rekenen op een financieel duwtje in de rug. We gaan dit jaar ook opnieuw op zoek naar de Buur van het Jaar.

Vanaf 1 mei half uur gratis parkeren in rode zone en uitbreiding blauwe zone

De gemeenteraad heeft op dinsdag 2 april het aangepast belastingreglement op het parkeren 2020-2025 goedgekeurd. De wijzigingen houden in dat je vanaf 1 mei het eerste half uur gratis kan parkeren in de rode zone en dat de blauwe zone wordt uitgebreid in de stationsomgeving. Dat nieuwe reglement is van kracht vanaf 1 mei 2024.

Emile Clausjaar 2024 op gang getrapt

In 2024 is het 100 jaar geleden dat kunstschilder Emile Claus overleed. Om onze Vlaamse Meester gepast te eren, pakt de stad Waregem uit met een heus Emile Clausjaar. Met de steun van Toerisme Vlaanderen komt het Hanengevecht, een van zijn topwerken, digitaal tot leven tijdens de Belevingsexpo in de kerk van zijn geboortedorp Sint-Eloois-Vijve. Maar de eerste activiteit is een gezellige fietsroute, in samenwerking met de stad Deinze en Mudel, het Museum van Deinze en de Leiestreek.