Al 50 personeelsleden leasen een fiets via de gemeente

Roel Van Elsacker

Als onderdeel van het klimaatplan van het gemeentebestuur kunnen personeelsleden van gemeente & ocmw Zoersel sinds januari een fiets leasen voor hun woon-werkverkeer. Zij krijgen daarbij de keuze om een voordeel, zoals fietsvergoeding, vakantiedagen of eindejaartoelage, om te zetten in een budget dat besteed kan worden aan een nieuwe fiets met toebehoren, uitrusting, verzekering, herstelling en onderhoud.

“Op die manier kunnen zij een grote uitgave spreiden in de tijd”, vertelt schepen van personeel Roel Van Elsacker, “Aan het einde van het leaseplan is er altijd de optie voor een nieuwe fiets of om de fiets aan een voordelig tarief over te kopen.”

"Daarenboven is fietsen natuurlijk gezond," zegt schepen van welzijn Katrien Schryvers, "En een medewerker die gezond is en zich goed in zijn vel voelt, draagt meer bij en straalt meer uit."

“Ook hier slaan we dus weer twee, of misschien wel meer, vliegen in een klap”, besluit schepen Luc Kennis, “Want niet alleen zetten we in op milieuvriendelijke mobiliteit en gelukkige medewerkers, ook onze middenstanders varen er wel bij. We gaven de leasemaatschappij immers de opdracht om uitsluitend samen te werken met de lokale fietshandelaars.”

De formule is een succes. Dit jaar tekenden al 50 van de 240 medewerkers in op het fietsleaseprogramma. Zij kiezen nu veel vaker voor deze duurzame en gezonde oplossing om van en naar het werk te gaan.

Zoersel zet minder mobiele inwoners op de fiets

Tijdens de week van de vrijwilliger (2 tot 10 maart) wordt er in gemeente Zoersel een unieke samenwerking gelanceerd. Gemeente & ocmw Zoersel, drie zorgvoorzieningen, Fietsersbond Vlaanderen, Fietsersbond Voorkempen en AXI vzw, met de steun van Cera, slaan samen de handen in elkaar om minder mobiele inwoners meer beweging te geven … op de fiets!

Namen voor trage wegen definitief goedgekeurd

De namen die in oktober vorig jaar voorlopig werden toegekend aan vier trage wegen in onze gemeente, kregen vorige dinsdag, na het openbaar onderzoek daarover, de definitieve goedkeuring van de gemeenteraad. Zij het met een correctie in de spelling.

Eén duidelijk en vernieuwd reglement voor alle voordelen van de Z-pas

Sinds september 2014 hebben Zoerselaars met een beperkt inkomen recht op een Z-pas. Daarmee krijgen ze verschillende kortingen.