Aantal verkeersongevallen in Waregem blijft dalen

Margot Desmet

Uit cijfers die politiezone Mira ter beschikking stelde, blijkt dat het aantal verkeersongevallen in Waregem blijft dalen. De beperkende maatregelen tijdens de covid-19-crisis hebben een positief effect gehad op de verkeersveiligheid, maar de daling is ook nu nog te zien.

In totaal ging het aantal verkeersongevallen in Waregem van 728 in 2015 naar 498 in 2019, voor de coronacrisis dus. In 2020 en 2021 lag dat aantal beduidend lager door de covidmaatregelen, maar deze cijfers zijn niet helemaal representatief. In 2022 zette de dalende trend zich echter voort in vergelijking met 2019 en waren er 403 verkeersongevallen in Waregem.

Dit betreft de registraties bij de politiezone Mira en omvat de verkeersongevallen met dodelijke afloop, gewonden, stoffelijke schade en vluchtmisdrijf. Het aantal verkeersongevallen met gewonden of doden daalde van 154 in 2015, via 109 in 2019 naar 100 in 2022.

Mix aan maatregelen
De dalende evolutie is een erkenning voor de grote inspanningen van het stadsbestuur en de politiezone Mira. Zo pakte het stadsbestuur de jongste jaren heel wat gevaarlijke punten aan, zoals de stationsomgeving. Maar eigenlijk werkt de stad via een mix aan maatregelen aan de verkeersveiligheid. Samen met de stad Waregem zet de politiezone Mira ook sterk in op verkeersveiligheid via doorgedreven controles op snelheid, gebruik van gsm achter het stuur en alcohol en drugs in het verkeer.

Betrokken partijen spreken vaak hun eigen verzekeringsmaatschappijen aan om de schade onderling te regelen. Als de politie opgeroepen wordt voor een verkeersongeval, zorgt ze voor een kwalitatieve en efficiënte afhandeling om de burger snel de juiste documenten te bezorgen. Dat kan onder de vorm van een proces-verbaal, maar vaak wordt een Europees AanrijdingsFormulier (EAF) ingevuld door de betrokken weggebruikers. Ook wanneer de politie tussenkomt, kan zo’n EAF ingevuld worden. Het aantal regelingen via EAF valt bij de politie natuurlijk niet te achterhalen, aangezien het vaak tussen burgers onderling gebeurt.

Claus Belevingsexpo brengt Hanengevecht digitaal tot leven

Met de steun van Toerisme Vlaanderen vormt de Claus Belevingsexpo vanaf vandaag de absolute blikvanger van het Clausjaar in de pittoreske kerk van Sint-Eloois-Vijve. Het befaamde meesterwerk ‘Hanengevecht’ komt er digitaal tot leven aan de hand van technologische hoogstandjes. Met behulp van een tablet duik je nog tot 22 september in de leefwereld van de personages op het schilderij uit 1882, alsof je er zelf bij was. Als hoogtepunt van het bezoek kom je oog in oog te staan met het enige echte ‘Hanengevecht’.

Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen Frieda De Vos als Buur van het Jaar

De Europese Dag van de Buren brengt elk jaar vele duizenden buren samen, gewoon op straat of bij een lekkere barbecue. Een initiatief dat ook in Waregem veel succes kent, want dit jaar schreven zich maar liefst 64 buurten in voor het gratis promopakket. Dit keer werd Frieda De Vos verkozen als Buur van het Jaar. Zij werd uitgebreid in de bloemetjes gezet.

Gaverbeek wordt nog zichtbaarder in de stad

De nieuwe poort tot de hippodroom in Waregem zet letterlijk en figuurlijk de deuren open

voor de verdere opwaardering van de Gaverbeek. Anderhalf jaar na deze realisatie kan deel

twee van dit regionale project zijn beloop nemen. De Gaverbeek wordt tussen de Zuiderlaan