't Fortun doet het goed

Stephanie Reymen

’t Fortun in Groot-Vorst is een bruisend ontmoetingscentrum. Tal van verenigingen en organisaties hebben er hun thuisbasis. Naast de vele (vergader)ruimten is er ook een café. ’t Fortun is op zoek naar verenigingen die het café willen openhouden op vaste wekelijkse of maandelijkse momenten.

Hoe het begon

Ontmoetingscentrum ’t Fortun werd in 2021 officieel geopend. Er ging een heel proces vooraf aan deze opening. De gemeente zocht naar manieren om meer leven in het gebouw én in het dorp te brengen. De laatste jaren waren er veel inwoners bijgekomen waardoor steeds minder mensen in het dorp elkaar kenden. Nochtans kent Groot-Vorst een sterk verenigingsleven. Deze verenigingen vonden echter niet altijd de ruimte die ze nodig hadden. ’t Fortun stond dan al enkele jaren leeg. Tijd voor actie dus.

De gemeente stapte mee in verschillende projecten die rond de veerkracht van het dorp werkten en die ervoor zorgden dat ’t Fortun een centrale plaats kon innemen. Ze kregen hiervoor verschillende subsidies, zoals van de provincie Antwerpen. Samen met Ferm werd van ’t Fortun een Buurtpunt gemaakt. Dit is een centrale plaats waar goederen en diensten ter beschikking gesteld worden, die verdwenen zijn uit de dorpskern. Ferm zorgde er vervolgens via het project Zorgzame buurten voor dat de werking binnen ’t Fortun op gang kwam. Ze bouwden netwerken tussen nieuwe en bestaande initiatieven en bouwden een sterke vrijwilligerswerking uit. Ondertussen zijn het de vrijwilligers die, samen met de gemeente, ’t Fortun draaiende houden.

’t Fortun vandaag

Het resultaat mag gezien worden. Vandaag huizen er meer dan 30 organisaties en instanties in ’t Fortun. Alles wordt in goede banen geleid door een sterke vrijwilligersgroep. Er wordt een brede laag van de bevolking bereikt, van gezinnen tot senioren. Het aanbod reikt van cultuur tot zorg.

Chris Kempenaers, één van de vrijwilligers, zag ’t Fortun groeien “Het was meteen duidelijk dat er een grote nood was voor de verenigingen om een plaats te vinden. We verwelkomen graag nog meer verenigingen, maar we hopen vooral dat de inwoners hun weg naar ’t Fortun vinden. Het is een verrijking voor het dorp.”

Verenigingen gezocht

’t Fortun is er niet alleen voor de verenigingen. Ze zien er ook graag de inwoners passeren voor een hapje of een drankje. Momenteel zijn er een aantal verenigingen die op vaste wekelijkse of maandelijkse momenten het café uitbaten. Zo opent Het Eepos drie dagen per week de koffiebar ’t Klein geluk, hebben KWB en Samana een vast moment en is er ook eenmaal per maand het polycafé voor mensen die interesse hebben in een polyamorie.

Gerda Broeckx, schepen van cultuur, nodigt verenigingen uit om mee het café open te houden: “Nu er geen cafés meer open zijn in Groot-Vorst is ’t Fortun de laatste plaats waar inwoners voor een drankje terecht kunnen. Verenigingen kunnen hier aan naambekendheid winnen door het openhouden van het café, maar mogen ook de winst houden die ze maken met de verkoop. Een ideale situatie dus. Dit alles is mogelijk door het sterke werk van onze vrijwilligers, zij verdienen veel lof voor alles dat ze doen voor ’t Fortun.”

Via de website van de gemeente of via de Facebookpagina van ‘t Fortun kan je het aanbod raadplegen.

Nieuws uit Laakdal

Klikpunt in Laakdal

Volwassenonderwijs Kempen opent een ’Klikpunt’ in de bibliotheek van Laakdal. Volwassenen kunnen er terecht met digitale vragen en vragen over leren.

Sanering van de Grote Laak

In september 2023 startten de saneringswerken aan de Grote Laak op Laakdals grondgebied. Er gaat een hele geschiedenis aan deze sanering vooraf. De vervuiling van de Laak gaat immers terug tot de jaren ’60 van de vorige eeuw. We leggen je in dit artikel uit hoe het zo lang heeft kunnen duren vooraleer er iets aan de vervuiling gedaan werd. De meerderheid van de Laakdalse inwoners heeft de Grote Laak immers nooit gekend als zuivere rivier. We gingen op gesprek bij Ludo Helsen, die zich, vanuit zijn functie als eerste burgemeester van Laakdal en later vanuit zijn functie bij Pidpa, inzette om iets aan deze vervuiling te doen.

Verkiezingsuitslag

Als cd&v Laakdal kenden we enkele spannende maanden. Maar liefst twee van onze Laakdalse cd&v-ers kwam op tijdens de afgelopen verkiezing. Tine stond op de derde plaats voor de federale lijst voor de Kamer en Chiel was de zesde opvolger voor het Vlaams Parlement. Dat ze beide een sterke campagne gevoerd hebben, staat buiten kijf. De resultaten spreken dan ook voor zich.