Tramlijn tot aan Parkbos geschrapt

Publicatiedatum

Auteur

Sebastian Vyaene

Deel dit artikel

De Vlaamse regering besliste vandaag tot een aanpassing van het project Gent Spoort. De zone langs de Kortrijkse Steenweg tussen Parkbos en Maaltebrug zou uit het project geschrapt worden. ‘Voor de inwoners van Nazareth-De Pinte is deze beslissing een verademing.’

De plannen van Gent Spoort lagen al een tijdje op tafel. Een nieuwe tramlijn, in eigen bedding, tussen het Neuzenplein (Gent), via de Dampoort, dwars door Gent en richting Maaltebrug, zou haar eindpunt kennen ter hoogte van het Parkbosportaal Grand Noble aan de Kortrijksesteenweg. Daarvoor zou de 2-rijvaksbaan tussen kruispunt Drie Sleutels en Maaltebrug herleid worden tot een éénvaksbaan. Het aangelegde rond punt aan Drie Sleutels zou vervangen worden door verkeerslichten.

Vooral de inwoners van De Pinte maar ook van Sint-Martens-Latem en Sint-Denijs-Westrem, vreesden nog meer sluipverkeer op het lokale wegennet. ‘Vandaag staat de Keistraat op de grens van De Pinte en Sint-Martens-Latem al zwaar onder druk. Dat zou met de realisatie van de plannen nog toenemen.’, vertelt Mobiliteitsschepen van Nazareth-De Pinte, Willem Rombaut (cd&v). 

Maar de prognoses voorspelden ook elders in De Pinte bijkomende verkeersdrukte in de richting van de oprit E17 in Zevergem. Met de beslissing van de Vlaamse Regering is dit nu afgewend. ‘Het projectplan bevatte zeker een aantal positieve elementen, zoals betere en veiliger fiets- en voetpaden langs de Kortrijksesteenweg. Maar daar kan de Vlaamse overheid gerust werk van maken zonder het dure investeringsproject van Gent Spoort.’, besluit schepen Rombaut.   

 

 

Info

Willem Rombaut, 0473 93 31 20
Schepen voor Openbare Werken en Mobiliteit Nazareth-De Pinte

Nieuws uit Nazareth-De Pinte

Meerjarenplan 2026-2031 goedgekeurd

De gemeenteraad keurde op 17 december het Horizonplan 2026-2031 goed. Dit is het eerste meerjarenplan van de nieuwe gemeente Nazareth-De Pinte.

Openbare verlichting 7/7, ook 's nachts

Zo beloofd, zo gedaan. Vanaf eind oktober zal de openbare verlichting opnieuw ook 's nachts blijven branden. En dit elke dag van de week en het weekend. We namen deze beslissing met oog voor uw veiligheid en uw comfort. Dankzij de grootschalige vervanging van de klassieke straatlichten door energiezuinige ledverlichting kunnen we dat doen zonder extra kosten.

Overwegen sluiten niet

De voorbije maanden ging het gemeentebestuur in overleg met de Provincie Oost-Vlaanderen en Infrabel over de plannen rond de toekomstige fietssnelweg F45 tussen de Deurlestraat en het station van De Pinte. Daarbij kwamen vooral de mogelijke gevolgen van het sluiten van enkele spooroverwegen aan bod. Zowel de inwoners als het bestuur maakten duidelijk dat dit een thema is dat leeft en veel vragen oproept.