100 jaar singing schoolchildren wordt gevierd met zangreünie op 8 mei

Pietro Iacopucci

Op zondag 28 mei vieren we tijdens Memorial Day de honderdste verjaardag van de singing schoolchildren, de traditie waarbij lokale schoolkinderen het Amerikaanse en Belgische volkslied zingen. Omdat we tijdens Memorial Day het serene karakter van de plechtigheid bewaken, organiseert de stad op maandag 8 mei een apart event om de singing children uitbundig te vieren met een echte zangreünie.

De stad nodigt op maandag 8 mei om 17.30u. alle ex-zangers uit op de Zuiderpromenade aan het stadhuis om samen met Amerikaanse militairen nog eens de volksliederen te komen zingen. Ook de kinderen die dit jaar op Memorial Day zullen zingen, worden bij wijze van generale repetitie uitgenodigd. Niet toevallig is 8 mei de Amerikaanse ‘Have a Coke Day’ en zullen alle deelnemers getrakteerd worden op cola en chocolade (producten die tijdens de oorlog schaars waren).

Wie zich vooraf registreert als deelnemer maakt kans op een vipontvangst tijdens Memorial Day. Registreren kan via www.waregem.be/singingschoolchildren.

Jubileumeditie Memorial Day
Op zondag 28 mei vanaf 15.00u. herdenken we op de Amerikaanse begraafplaats de Amerikaanse soldaten die sneuvelden tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Naast de honderdste verjaardag van de singing schoolchildren vieren we ook honderd jaar American Battle Monuments Commission, de organisatie die instaat voor het beheer en onderhoud van de begraafplaats. Aan de ceremonie nemen vertegenwoordigers van de Amerikaanse ambassade, Amerikaanse militairen, het Belgisch leger, vertegenwoordigers van de regering, de provincie en de stad deel.

cd&v Waregem stelt volledige lijst en slogan voor

Op 13 oktober 2024 trekt de Waregemse kiezer opnieuw naar de stembus. De ploeg van cd&v Waregem staat vandaag al klaar met een volledige kandidatenlijst. Met 33 gedreven kandidaten en duidelijke ambities toont de partij dat ze ‘klaar is voor meer’.

Speedpedelecs toegelaten in eenrichtingsstraten en zones voor plaatselijk verkeer

Het college van burgemeester en schepenen heeft tijdens de zitting van 10 april 2024 een aanvullend verkeersreglement vastgesteld. Dat reglement laat speedpedelecs binnenkort toe om eenrichtingsstraten ook in tegenrichting in te rijden, behalve in de Stormestraat en Stationsstraat waar je als fietser ook niet in tegenrichting mag rijden. Speedpedelecs mogen in Waregem binnenkort ook zones doorkruisen waar enkel plaatselijk verkeer is toegelaten.

Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen opnieuw hun Buur van het Jaar

De Europese Dag van de Buren – dit jaar op vrijdag 31 mei – brengt opnieuw duizenden buren samen. Ook in Waregem wordt dat in tientallen buurten gevierd, gewoon op straat of met een lekkere barbecue. Feestende buurten kunnen met een feestcheque van de stad rekenen op een financieel duwtje in de rug. We gaan dit jaar ook opnieuw op zoek naar de Buur van het Jaar.