Verkiezings-programma

Henk Mahieu

‘Respect voor wat écht telt’: Cd&v stelt als eerste partij programma voor de gemeenteraadsverkiezingen voor.

Cd&v Gent stelt vandaag als eerste partij haar programma voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober voor.

Ons programma zet de lijnen uit voor de manier waarop wij Gent willen besturen en schetst de klemtonen die we willen leggen. Wij willen focussen op de essentie van een robuust en duurzaam lokaal beleid. Een proper en veilig openbaar domein. Vlotte dienstverlening. Zorg voor wie het nodig heeft. Gezonde stadsfinanciën die ons in staat stellen om financiële schokken te absorberen zonder meer geld te moeten halen bij de Gentenaars.

In een verkiezingscampagne worden steevast gretig voorstellen en ballonnetjes gelanceerd. Ook in ons programma vindt u uiteraard concrete projecten in de wijken en deelgemeenten. Maar voor ons is het essentieel dat we ook de fundamenten van onze stadsbegroting en -organisatie op orde zetten, met de lange termijn voor ogen.

We investeren dus graag verder in de noodzakelijke ontwikkeling van onze stad. Onze stad echt klaar maken voor de toekomst, vergt een omslag in het beleid: hernieuwde aandacht voor de kerntaken en een verstandiger manier van omgaan met belastinggeld. We zijn ervan overtuigd dat dat is wat veel Gentenaars willen en waar de Stad beter van wordt.

Belangrijke pijlers van het programma zijn nabijheid, verbinding en openheid. We geloven in een stad op mensenmaat, waarin essentiële functies zoals onderwijs, zorg en cultuur beschikbaar zijn op het niveau van de wijken en de deelgemeenten. Daarnaast hechten we veel belang aan het bevorderen van ontmoeting, inclusie en gemeenschapsvorming.

Het programma is tot stand gekomen in samenwerking met een diverse ploeg en na dialoog met verschillende verenigingen en belangenorganisaties. We kijken ernaar uit om in de komende maanden met de Gentenaars verder in gesprek te gaan en onze standpunten verder toe te lichten.

We nodigen u dan ook graag uit om ons verkiezingsprogramma door te nemen.

Lees hier ons programma