Toekomstvisie fusievorming

Willy Schevernels

2023 is afgesloten en het nieuwe jaar 2024 vraagt intussen onze volle aandacht.

2023 was een bewogen jaar  in Zwijndrecht met de maatschappelijke en politieke discussie rond de fusie met Beveren en Kruibeke. Een fusie die volgens ons nodig is om de huidige en toekomstige problemen als gemeente aan te kunnen en dit in een nieuwe context waar we allen onze eigenheid kunnen bewaren. Als gemeente zouden we inderdaad de komende zes jaar nog op zelfstandige basis verder kunnen doen. Dit zou echter ook inhouden dat we een aantal moeilijke bijsturingen zouden moeten doen om dan in 2030 waarschijnlijk voor dezelfde verscheurende keuze te komen staan. De leegloop van onze politiezone en de onmogelijkheid om voor onze inwoners de basispolitiezorg nog te kunnen verzekeren, heeft ervoor gezorgd dat we dringend over onze toekomt moesten beslissen. Om onze politieproblemen op te lossen waren er maar twee mogelijkheden: ofwel aansluiten bij Antwerpen ofwel bij Beveren. Wij hebben gekozen om aan te sluiten bij WANO, een kleiner korps, omdat dit ons de kans geeft meer onze eigenheid te behouden.

We zijn er ons van bewust dat deze fusie vele vragen, bekommernissen en bezorgdheden oproept. Daarom willen we de komende tijd hierop zoveel mogelijk antwoorden proberen te geven.

Zonder nu al grote beloften te doen, is het onze bedoeling dat Burcht en Zwijndrecht hun eigen ‘smoel’ kunnen behouden in de nieuwe gemeente. We willen het sociaal beleid verderzetten, zorgen voor afstemming met de andere gemeenten over de ondersteuning van de lijnabonnementen, onze verenigingen verder ondersteunen en ga zo maar door. Het is onze vaste bedoeling om de dienstverlening er voor iedereen op te laten vooruitgaan in de nieuwe gemeente.

2024 zal een jaar worden waarin de fusie moet worden voorbereid en waarin dwingende beslissingen moeten worden genomen om ervoor te zorgen dat onze nieuwe gemeente op 1 januari 2025 in de beste omstandigheden van start kan gaan. De drie uittredende besturen hebben de zware verantwoordelijkheid om dit samen op een constructieve manier te doen. Hopelijk kunnen we dit samen doen met verenigde kracht.

WIJ willen jullie alvast het beste wensen voor het nieuwe jaar en laat ons er SAMEN op een positieve manier het allerbeste van maken en dit nieuwe toekomstverhaal schrijven. Wij kunnen er SAMEN alleen maar STERKER van worden.

‘WIJ, SAMEN STERK’: een nieuw verbindend project

‘WIJ, SAMEN STERK’: een nieuw verbindend project voor Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht

"Wij samen sterk"

Marc Van de Vijver aangeduid als lijsttrekker van ‘Wij, Samen Sterk’

Fusievorming; Onze Visie

Fusievorming: Onze Visie, Onze Standpunten!