Tijdelijk groen inspireert inwoners van wijk rond Rietensplein om na te denken over ontharding

dirk vansina

Onder de noemer ‘Hier dringt het door!’ wil de stad Leuven samen met de bewoners van de Korte Dolagestraat, het Dongelsplein en het Rietensplein in Wijgmaal hun wijk waar dat kan ontharden en vergroenen. Een tijdelijke groeninrichting geeft een voorsmaakje van wat er mogelijk is. Daarnaast stimuleert de stad de bewoners om hun tuinen natuurvriendelijk in te richten.

Wie vandaag door de wijk rond het Rietensplein in Wijgmaal wandelt, merkt dat ze groener oogt dan anders. In de Korte Dolagestraat legde de stad een tijdelijke groeninrichting aan. “Met deze proefopstelling geven we een hint over hoe de wijk er in de toekomst uit kan zien”, legt schepen van openbare werken Dirk Vansina uit. “We brengen het Rietenspark als het ware tot in de wijk door overbodig beton te vervangen door plantsoenen, planten, struiken en bomen. Hierdoor kan er meer regenwater in de bodem dringen, blijft het grondwater op peil en krijgen de riolen minder water te slikken bij hevige buien. Met een natuurlijke ingreep beschermen we onze Leuvense woonwijken beter tegen wateroverlast.”

Samen vergroenen
​De stad wil de ideeën rond vergroening en ontharding van de inwoners zelf laten komen. “Daarom nodigen we hen de komende maanden verschillende keren uit om mee na te denken over de toekomst van hun wijk. De buurtbewoners kunnen hun buurt mee vorm geven, mee helpen vergroenen en zo ook de woonkwaliteit van hun eigen wijk verhogen”, aldus schepen Vansina.

Op donderdag 25 mei komen de bewoners een eerste keer samen tijdens een kennismakingsmarkt. Ze krijgen er onder andere informatie over het traject en kunnen mee brainstormen over waar zij graag meer bomen, bloemen en struiken zien in de wijk.

Later dit voorjaar volgen workshops waarbij bewoners en de stad samenwerken aan een ontwerp voor de straten en voetpaden. De heraanleg is voorzien voor 2024.

Ondersteuning bij herinrichting privétuinen
​Het project gaat verder dan de straten alleen. De stad wil de bewoners aanmoedigen om ook hun eigen tuin natuurvriendelijk in te richten. “We stimuleren bewoners om in hun eigen tuin aan de slag te gaan. Met kleine ingrepen zorg je voor een tuin die bruist van het leven en beter bestand is tegen droogte en een veranderd klimaat”, zegt schepen van klimaat en duurzaamheid David Dessers. “Als we samen nadenken over de inrichting van de tuinen, kunnen we pas echt een verschil maken. Want door te investeren in meer groen en minder beton – zowel op het openbaar domein als in de eigen tuinen - wapenen we ons tegen periodes van extreme hitte en hevige regenval. Investeren in meer groen betekent trouwens ook investeren in een aangename wijk die een boost is voor de biodiversiteit.”

De komende maanden bekijken de stad en de buurtbewoners dus niet alleen hoe ze de straten kunnen ontharden, maar ook hun tuin natuurvriendelijker kunnen inrichten. Premies voor onder andere ontharding, waterinfiltratie, groendaken en geveltuintjes, bieden een extra stimulans. En net als alle Leuvenaars kunnen de buurtbewoners een beroep te doen op de Leuvense Tuinrangers, die dankzij de ondersteuning van stad Leuven gratis tuinadvies op maat geven.

Europese financiering
​Net zoals de Spaanse Kroonwijk kadert het traject in de wijk rond het Rietensplein binnen Life Pact, een Europees project met stad Leuven als coördinator. Met financiële steun van het LIFE-programma van de Europese Unie, zetten verschillende partners natuur-gebaseerde oplossingen (NBS) in om stedelijke veerkracht te vergroten en de gezondheid en het welzijn van burgers te verhogen.

Het Life PACT project is er gekomen mede dankzij een goede samenwerking met Leuven 2030.

Recordaantal Leuvense koppels stapte in 2022 in het huwelijksbootje

Wie in coronatijd niet trouwde, deed dat het afgelopen jaar. De stad Leuven mocht in 2022 een recordaantal van 519 huwelijken voltrekken, een inhaalbeweging voor veel uitgestelde huwelijken van de voorbije twee jaar. Deze en andere opmerkelijke bevolkingscijfers uit 2022 zet de stad Leuven graag voor u op een rij.

Nieuw bronzen beeldje maakt Leuvense Kanaalgravers opnieuw compleet

Nadat een van de zes beelden een jaar geleden verdween, is de iconische beeldengroep De Kanaalgravers aan de Vaartkom opnieuw in ere hersteld. De stad Leuven liet een nieuw bronzen beeld maken, dat vandaag geplaatst werd.

Buitenspeeldag doet Leuven shaken, skaten en breaken

Op woensdagnamiddag 19 april zijn kinderen en jongeren baas in Leuven. Leuven tovert tijdens deze nationale Buitenspeeldag de Bondgenotenlaan en de binnenstad om in de grootste stadsspeeltuin van Vlaanderen. Kom samen met je kroost meebrullen met de KetnetBand, coole sporten uitproberen of genieten van straattheater.