Petitie nieuw vervoersplan Nieuwkerken-Waas

Marijke Pante

Situatie: vanaf 6 januari 2024 wijzigde het bustraject, en dit bepaald door De Lijn in samenwerking met de lokale besturen.

Sindsdien is er in Nieuwkerken-Waas geen busvervoer meer tussen Bushalte Ster (82) en Meesterstraat (vroegere lijn 3 en 4), waardoor busreizigers zich op dit traject bijna 1 km verder moeten verplaatsen alvorens een bus te kunnen nemen naar Sint-Niklaas of omliggende gemeentes. Of ze moeten zich via digitale weg behelpen (Hoppinpunt, Flexbus). Wat ook weer een hoge drempel heeft en niet voor iedereen een haalbare manier is om verplaatsing te organiseren.

De bus moet zich ook draaien in Wallenhof: wat de veiligheid ter plaatse weer niet ten goede komt.

Alle inwoners van Nieuwkerken, met de eerder kwetsbare bewoners, zijn het slachtoffer van deze nieuwe regeling of het ontbreken daarvan.

Actie: met deze petitie willen we het stadsbestuur en De Lijn wakker schudden voor de gevolgen van hun beslissing, zodat ze hopelijk dit grote probleem herbekijken en aanpassen. Daar hebben we jou, je stem en (mogelijke) suggesties voor nodig.

Alvast hartelijk dank voor het massaal tekenen van deze petitie!

JONGCD&V Sint-Niklaas ijvert voor brochure en website voor jeugdtoerisme

“Gevraagd: een website en brochure voor jeugdtoerisme in onze stad”
Op de foto: Dennis De Poorter en Delphine Croons van JONGCD&V Sint-Niklaas en Marc Peeters van de commissie toerisme.
Zij vragen een jeugdtoerisme brochure van de stad om bezoekers wegwijs te maken in onze stad en tegelijkertijd de connectie te leggen met lokale winkels en horeca. Het zou leuk zijn om al een folder te hebben tegen de zomer, zowel offline als online.

"Laat De Klavers weer herleven"

Vlnr Jos De Meyer, Delphine Croons, Julien Ghesquière
In Belsele ligt een mooi grasterrein achter sporthal De Klavers, maar het is er momenteel wel erg rustig. Lokale sport- en jeugdverenigingen vinden dat dit beter kan en gingen naar het stadsbestuur.

Een skatepark werd gepland op het terrein maar ook weer afgevoerd, er is immers geen draagvlak voor en elders in de stad zijn er betere plaatsen daarvoor.

De volleybalclub stelde voor om er 2 beachvolleybalvelden aan te leggen, zodat de leden niet hoeven uit te wijken naar andere gemeentes. Een dergelijk veld kan ook gebruikt worden door andere verenigingen.

De petanqueclub, bij monde van voorzitter Marc Peeters, pleit dan weer voor een omheining op hun bestaande terrein. Vandalen houden er immers regelmatig lelijk huis.

Seniorenadviesraad overhandigt memorandum aan stadsbestuur: “Hopen dat politiek rekening houdt met bekommernissen van senioren”

Aangezien het dit jaar verkiezingen zijn, stellen ook de adviesraden in de stad hun memoranda op. Voor de afgelopen gemeenteraad kwam de Stedelijke Seniorenadviesraad hun verwachtingen voorstellen. Voorzitter Marc De Cock kwam het document persoonlijk overhandigen.

In het document vinden we de bekommernissen en verwachtingen van de steeds groeiende groep senioren.

“Het memorandum werd opgesteld op basis van een ruime bevraging bij de senioren”, geeft voorzitter Marc De Cock mee. “We hebben gepeild naar de verwachtingen van onze senioren op de donderdagse markt en hebben de vragenlijst ook ruim verspreid via de seniorenverenigingen en de dienstencentra. Alle senioren konden de vragenlijst ook online invullen.”