De impact van de wegenwerken aan de N446 op de alternatieve wegen is groot, heel groot. Het bestuur en onze schepen van openbare werken Koen Mettepenningen doen hun best om de wegeninfrastructuur te vernieuwen, herstellen en te onderhouden. Stap voor stap. #verderwerken
Sluipverkeer gewestweg jaagt gemeente op kosten: “800.000 euro voor noodzakelijke herstellingen”
De gevolgen van sluipverkeer wegen op de gemeentekas van Hamme. Het bestuur moet om en bij de 800.000 euro ophoesten om de zware schade aan het wegdek en de bermen te herstellen in vijf straten die sluipverkeer van de N446 verwerkten.
Op woensdag 20 maart buigt de gemeenteraad zich over de wijze en de voorwaarden van de gunning voor het bestek dat de Hamse ontwerper Frankie Van den Broeck maakte voor de buitengewone onderhouds- en asfalteringswerken in de Lange Maat en delen van de Evangeliestraat, Meerstraat, Ekelbeke en Vierweegs.
“De ontwerper raamt de kostprijs van de werken op bijna 800.000 euro, btw inbegrepen”, licht schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Koen Mettepenningen (CD&V) toe. “En dan is het Hooigat nog niet opgenomen in het lastenboek, omdat deze straat rechtstreeks aansluit op de N446. De aannemer die deze gewestweg herinricht, zal eind april ook het Hooigat aanpakken.”
Sluipwegen
Dat het gemeentebestuur voor de gevolgen van sluipverkeer zo’n bedrag moet uittrekken, vindt schepen Mettepenningen niet zo vanzelfsprekend.
“Het gedeelte van de Evangeliestraat tussen Vierweegs en de Weverstraat werd vooral gebruikt bij werkzaamheden in de Kruisbeeldstraat. Een grappenmaker pootte er vorig jaar nog het plakkaat Puttenstraat neer. (Lees verder onder de foto)
“Lange Maat, Meerstraat tussen Lippenveld en Lange Maat, het deel van Vierweegs tussen Ekelbeke en Kruisbeeldstraat en Ekelbeke vanaf Vierweegs tot het kruispunt met de Moerheide waren de jongste maanden drukbereden sluipwegen tijdens de wegwerkzaamheden op de N446”, legt de schepen uit.
“Het gaat om smalle straten, waarbij kruisende wagens niet inhouden om elkaar ruimte te geven maar liever de bermen opzoeken. Met afbrokkelende straatranden en grote putten in de bermen als gevolg. Om dit in de toekomst te voorkomen, legt de aannemer op een aantal plaatsen ook een verbreding en versteviging aan met boordstenen zoals in de Moerheide.” (Lees verder onder de foto)
“De verkeersdrukte in deze sluipwegen illustreert nog eens hoeveel verkeer de gewestweg tussen Grembergen en Waasmunster over Hamme-Zogge dagelijks verwerkt. We kijken dan ook uit naar eind april, wanneer de werken aan de N446 op Hams grondgebied afgewerkt zijn. Tegen dan willen we ook de herstelling van de sluipwegen aanpakken”, besluit Mettepenningen.