Ravels gaat gemeentebelastingen verlagen: "Koopkracht van inwoners verhogen"

Nic Andriessen

Het gemeentebestuur van Ravels heeft beslist dat inwoners volgend jaar minder belastingen moeten betalen. Dat zit mee in het plan van cd&v om de energiecrisis op te vangen. De gemeente gaat de aanvullende personenbelasting verlagen met een procent, van 6% naar 5%. Het gemiddelde voor de aanvullende belasting in België bedraagt 7,2%.

Terwijl andere steden en gemeenten op zoek zijn naar extra geld, door indexaanpassingen en de energiecrisis, gaat Ravels de belastingen verlagen voor zijn inwoners. "Heel wat gezinnen verliezen veel koopkracht. Met een eenmalige verlaging van de aanvullende personenbelasting, van 6% naar 5%, versterken we hun koopkracht", vertelt burgemeester Walter Luyten (CD&V). "Daardoor geven we 656.209 euro terug aan onze inwoners."

Ondanks de stijgende energie- en personeelskosten, kan de begroting deze verlaging aan. "Ravels heeft geen leningslast, waardoor we jaarlijks een overschot hebben op onze werkingskosten." Ravels nam de laatste jaren al energiezuinige maatregelen. "De afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen en om minder energie te verbruiken." Binnen de gemeente zijn alle investeringen al geoptimaliseerd en er komen geen nieuwe investeringen bij."

Al zullen de stijgende energieprijzen 754.000 euro extra en de personeelsuitgaven een miljoen euro extra kosten. "We hebben ons meerjarenplan moeten aanpassen en we moeten ook op zoek naar geld. Al komen onze gezinnen ook sterk onder druk te staan. Nu hebben we financiële ruimte en moeten we als lokale overheid een bijdrage doen naar onze inwoners."

Nieuws van cd&v Ravels

Cd&v-voorzitter Andriessen: “Ravels is financieel gezond en blijft dat ook”

Voorzitter van cd&v Ravels, Nic Andriessen, blikt tevreden terug op de begroting voor 2024 die is neergelegd in de laatste gemeenteraad van 2023.

“Wat we in 2018 hebben vooropgesteld blijft onze leidraad: geen zware lasten op de burger, geen zware lasten op de toekomst. Geen zotte dingen, maar goed bestuur.”

Ravels fietst verder

Met de oplevering van het fietspad langs de N118, Moleneinde-Vooreel, heeft Ravels opnieuw samen met AWV een stuk van ons Bovenlokale Functionele Fietspad (BFF) afgewerkt. Fietsen tussen Ravels-Eel en Weelde kan eindelijk op een veilige manier. Bij de verkiezingscampagne van 2018 trok cd&v nog doorheen Ravels, met de fiets, om ons fietsbeleid in de verf te zetten. Hoever staat het daarmee?

In Ravels telt elk kind mee

Vandaag stond het voor de derde keer op het programma: het uitdelen van de laptops voor de kinderen van het vijfde leerjaar. Dankzij cd&v maakt het gemeentebestuur daar zo'n 105.000 euro voor vrij dit schooljaar. Burgemeester Walter Luyten en schepen van Onderwijs deelden vanochtend de laptops uit.