Ravels doet forse inhaalbeweging in rioleringsnetwerk

Nic Andriessen

In verschillende straten in Weelde zullen binnenkort weg- en rioleringswerken worden uitgevoerd. Daarbij wordt een modern rioleringsstel aangelegd waarbij het huishoudelijk afvalwater wordt opgevangen en afgevoerd. “De bestaande en nieuw te graven grachten dienen voor infiltratie en vertraagde afvoer van het regenwater”, legt schepen Patrick Van den Borne (CD&V) uit.

Het gemeentebestuur zal samen met Pidpa en Aquafin de werken uitvoeren. Zowel in de Hegge, Verbindingsweg, De Hoek, Grootwaterstraat, Heesdijk, Prinsenlaan, Krommendijk (deel) en Noord-Heikant zullen werken plaatsvinden. “Het betreft een modern gescheiden rioleringsstelsel waarbij het huishoudelijk afvalwater wordt opgevangen en afgevoerd. De bestaande en nieuw te graven grachten dienen voor infiltratie en vertraagde afvoer van het regenwater”, aldus de schepen. “Ook zal Aquafin de bestaande persleiding komende uit de Melkerijstraat vervangen. Waar de riolering onder de rijweg komt te liggen, wordt deze integraal vernieuwd. De nutsmaatschappijen springen eveneens op de kar om hun netten te saneren en waar nodig uit te breiden.”

Omdat het om een groot project gaat, zullen de werken worden opgedeeld in vier verschillende fases. De eerste fase start midden maart. Eind 2023 moeten alle werken achter de rug zijn. Als de coronamaatregelen het toelaten, zal er vóór elke fase een bewonersvergadering georganiseerd worden waarin praktische zaken zoals bereikbaarheid en afvalophaling besproken worden.

Ook Ravels-Eel krijgt in 2023 upgrade

Na de Hegge zullen de volgende straten worden aangepakt: Wildertstraat, Vogelbergstraat, Kapelstraat, Hofstraat, Fransestraat, Eelstraat, Broekstraat en Bosstraat.

Nieuws van cd&v Ravels

Cd&v-voorzitter Andriessen: “Ravels is financieel gezond en blijft dat ook”

Voorzitter van cd&v Ravels, Nic Andriessen, blikt tevreden terug op de begroting voor 2024 die is neergelegd in de laatste gemeenteraad van 2023.

“Wat we in 2018 hebben vooropgesteld blijft onze leidraad: geen zware lasten op de burger, geen zware lasten op de toekomst. Geen zotte dingen, maar goed bestuur.”

Ravels fietst verder

Met de oplevering van het fietspad langs de N118, Moleneinde-Vooreel, heeft Ravels opnieuw samen met AWV een stuk van ons Bovenlokale Functionele Fietspad (BFF) afgewerkt. Fietsen tussen Ravels-Eel en Weelde kan eindelijk op een veilige manier. Bij de verkiezingscampagne van 2018 trok cd&v nog doorheen Ravels, met de fiets, om ons fietsbeleid in de verf te zetten. Hoever staat het daarmee?

In Ravels telt elk kind mee

Vandaag stond het voor de derde keer op het programma: het uitdelen van de laptops voor de kinderen van het vijfde leerjaar. Dankzij cd&v maakt het gemeentebestuur daar zo'n 105.000 euro voor vrij dit schooljaar. Burgemeester Walter Luyten en schepen van Onderwijs deelden vanochtend de laptops uit.