Op bezoek in Temse: 83-jarige Hélène Klein, in Temse ondergedoken joods meisje tijdens WO II

Hugo Maes

Van maart 1943 tot begin 1947 leefden 2 joodse meisjes, Hélène en Marguerite Klein, ondergedoken bij het gezin Duerinck-Van Brussel op Cauwerburg in Temse. Hélène, intussen 83, bezocht op zaterdag 25 maart de Scheldegemeente, een 15-tal jaar na haar laatste bezoek, 75 jaar nadat zij van haar pleegmoeder werd gescheiden. Het werd een warm, hartelijk, emotioneel weerzien.

Nadat Hélène, vergezeld door haar dochter, door ereburgemeester Luc De Ryck thuis was ontvangen, vond om 11 u. een officiële ontvangst in AC De Zaat plaats. Burgemeester Hugo Maes verwelkomde Hélène, die sinds haar vertrek uit Temse in Jerusalem woont. De ontvangst, een hartelijk onderhoud, werd afgerond met de ondertekening van het Guldenboek en de overhandiging van meerdere Temsese attenties. Aansluitend werd een bezoek gebracht aan de Marie Van Brusselstraat, een zijstraat van Cauwerburg, genoemd naar de vrouw die de 2 Joodse meisjes op gevaar van haar leven (en van haar 3 dochtertjes) opving. Vervolgens werd een bezoek gebracht aan de woning waar Hélène opgroeide. Hélène en haar dochter waren bijzonder opgetogen over de ontvangst en de begeleiding.

Hélènes zuster overleed in 2012. De 3 dochters van Marie Van Brussel zijn nog in leven. Ook aan hen bracht Hélène een bezoek.

Ontvangst in AC De Zaat. Vooraan: Hélène en haar dochter, Irit, met burgemeester Hugo Maes en schepen Lieve Truyman. Achter hen: schepen Patrick Vermeulen, ereburgemeester Luc De Ryck en historica Digna Coppieters.

Rechtstreekse lijn met de burgemeester: Werken polikliniek gestart op 16 mei

Verwelkomende groene oase bij Welzijnsvereniging Sleutelzorg in Temse

Welzijnsvereniging Sleutelzorg Temse opent officieel het plein en kunstwerk

Première film Lucky Lady II

Première film Lucky Lady II
Amerikaanse bommenwerper stortte op 30 juli 1943 neer in Tielrode
Vrijdag 7 juni, 20 u., Sint-Pieterskerk Tielrode

De neerstorting van de Amerikaanse bommenwerper Lucky Lady II op 30 juli 1943 leeft voort in het collectieve geheugen van Tielrode. Na meerdere herdenkingen, publicaties (boek, brochures…), expo’s e.a. is nu ook een film gerealiseerd. Rudy Bredael (Waaslandse Videoclub Temse) is de cineast van de 48' durende prent, die de geschiedenis van het toestel omvat: van bij zijn opstijgen in Norfolk (Engeland) tot en met de meest recente herdenking op 30 juli 2023. De film gaat in première op vrijdag 7 juni20 u., in de Sint-Pieterskerk van Tielrode. De vertoning wordt voorafgegaan door een selectie filmpjes (20') uit de Oude Doos m.b.t. Tielrode. Ter plekke kan ingeschreven worden voor de usb-stick die de film én de digitale versie van het boek omvat. Kostprijs: 20 euro.

Iedereen is welkom! De toegang is gratis.