Het Vlaamse onderwijs staat voor grote uitdagingen, maar niet alleen omdat 1 september weer voor de deur staat. De tekorten aan personeel, infrastructuur, materialen en - het allerbelangrijkst - een tekort aan leerresultaten staan buiten kijf. Het uiteindelijke doel van onderwijs vat je samen in één zin: ‘Goed gevormde burgers de wereld insturen. Een goede vorming vraagt echter middelen. We moeten het niemand met kinderen vertellen: kinderen vormen vraagt tijd. Bovendien verloopt ontwikkeling niet altijd in één opgaande lijn. In onze ideale wereld krijgt elk kind alle kansen. Daarnaast moeten we inzien dat leren niet stopt na de studietijd. Ook in Brasschaat moet kansen tot levenslang leren verder uitgebouwd worden.
Om iedereen de nodige leerkansen te bieden kunnen we als gemeente een aantal maatregelen nemen. We lijsten er hier alvast enkele voor u op en we hopen op uw vertrouwen en uw stem om ze de komende 6 jaar te realiseren. Alvast bedankt.
Investeren in kinderen
Naast schoolzwemmen worden de Vlaamse lagere scholen steeds vaker geconfronteerd met het probleem van lege brooddozen. Kinderen met honger leren bijzonder slecht. Ook in het welvarende Brasschaat zijn sommige brooddozen leeg. Het feit op zich is bekend. Het beleid om het aan te pakken kan echter nog fel verbeteren. Wij pleiten voor een aanklampende sociale hulpverlening in samenwerking met de sociale diensten als blijkt dat er kinderen hongerig achter de schoolbanken zitten. We pleiten niet voor maaltijden op school, dit zou het lerarenkorps enkel nog een grotere werkdruk opleveren.
In onze lagere scholen wordt er niet alleen geleerd, maar ook gespeeld. De tijd van de typische speelplaats met enkele speeltuigen op een betonnen koer, en met de gezelligheid van een legerkazerne, ligt ver achter ons. Een moderne speelplaats is een groene plek waar kinderen kunnen ravotten op speeltuigen maar waar ze even goed kunnen spelen met zand, takken, bladeren of water. Zo’n ontharde speelplaats heeft één nadeel: er komt zand in de klassen. Gelukkig bestaat hiervoor al een eenvoudige oplossing: poetsen. De voordelen zijn een stuk talrijker, het groen verkoelt, ontharding vermijdt overstromingen, en wie per ongeluk toch tegen de vlakte gaat, landt een stuk zachter. Wij zijn voorstander van ontharde speelplaatsen en ondersteunen scholen die hierrond projecten willen ontwikkelen. De directie van GIBO heide heeft de voordelen van zo’n moderne speelplaats al goed begrepen!
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240620_97133222
Ook op vlak van zwemlessen zien wij een nood aan een verbetering van het beleid. Schoolzwemmen moet terug bevorderd worden en de capaciteit van zwemlessen omhoog. Hiervoor kijken we naar het stimuleren van fietsen naar het zwembad door het goed onderhouden en veilig maken van de routes richting het zwembad. In de gevallen waar dit niet mogelijk blijkt moet er een hogere tegemoetkoming komen voor busvervoer.
Investeren in jongeren
Brasschaat telt ook heel wat secundaire scholen, waar de jongeren de kans krijgen om zich verder te ontwikkelen. Een notoir probleem hier is de drukte op de bussen rond het luiden van de schoolbel. Er is nood aan overleg met De Lijn om het aantal bussen in deze spitsuren te verhogen. Omdat dat op zich niet alle problemen zal oplossen, moeten we als gemeente kijken naar mogelijke creatieve oplossingen om de drukte op het openbaar vervoer te spreiden: het creëren van plekken in de gemeente waar jongeren de ruimte hebben om tot rust te komen na schooltijd of om al flink aan hun huiswerk te beginnen. We denken bijvoorbeeld aan extra openbare sportvelden, ontharde pleintjes met schuilruimte in het centrum (bijvoorbeeld het pleintje op de kruising Van Hemelrijcklei - Bredabaan) en/of het promoten van huiswerk maken in de bib.
Jongeren vinden in Brasschaat centrum ook een groot aanbod aan gezellige plekken voor een hapje op de middag. CD&V 2930 pleit voor het invoeren van een mechanisme waardoor de gezonde optie niet per sé de duurste moet zijn. Fastfoodketens geven immers regelmatig kortingen aan houders van een leerlingenkaart. In het ideale scenario krijgen onze scholieren een korting op gezonde maaltijden in Brasschaatse horecazaken. Jong geleerd is immers oud gedaan.
Investeren in scholen
In 2021 werd de Digisprong gemaakt. Dat gaf leerlingen en leerkrachten in heel Vlaanderen vanaf dan de kans om laptops te gebruiken. Zo waren we in één sprong weer mee. Een stortvloed aan digitale materialen zouden het leren verbeteren. Natuurlijk moesten de scholen daarvoor ook zelf nog heel wat geld ophoesten, want de voorgestelde laptops doorstonden de toets van de Vlaamse privacywaakhond niet. Momenteel stelt zich echter een probleem. De topman van het Katholiek onderwijs verwoordde het al in 2021 als: ‘Indien mogelijk worden laptops van afstuderende leerlingen doorgegeven, maar veel langer dan drie à vier jaar gaat een computer die intensief wordt gebruikt niet mee.’ 2021 + 3 = 2024 Dat betekent dus dat al die laptops nu aan vervanging toe zijn, en daar werd geen rekening mee gehouden. Het verdwijnen van deze hulpmiddelen zou echter niet ten goede komen van het onderwijs dus engageert CD&V 2930 zich ertoe om de scholen de komende jaren te ondersteunen met nieuwe digitale materialen waar nodig.
En er zijn nog andere uitdagingen: de infrastructuur rond onze scholen, een verbeterde luchtkwaliteit op en rond de scholen, het onderhoud van de gebouwen, de aanschaf van de nodige, liefst state-of-the-art, materialen voor de technische richtingen… In de scholen krijgt onze toekomst vorm, en elke euro die we hierin investeren, verdient zichzelf vroeg of laat dubbel en dik terug.
We buigen ons ook over een nieuwe, andere aanpak van het scholenproject Kaart. Dit onderwerp verdient zijn eigen artikel en komt dus later nog aan bod. Om al een tipje van de sluier op te lichten: ook wij zijn van mening dat er teveel aan woningen is gedacht en te weinig aan school. Contacteer ons gerust als u niet op het volgende artikel kan wachten.
We zien onderwijs ook als meer dan enkel lager en secundair. Het belang van levenslang leren is erg groot en daar moeten we als bestuur dan ook rekening mee houden. We ondersteunen dus ook cursussen die gegeven worden in de Remise en dienstencentra, net als de tekenschool of muziekschool. Als gemeente kijken we ook naar het aanbieden van plaatsen voor werkplekleren en duaal leren. Kortom, we richten een onderwijsbeleid in waar iets (van) te leren valt.
Investeren in leerkrachten
Leerkrachten zijn de drijvende kracht achter onderwijs. De leerling kan nog zo gedreven zijn, de school nog zo mooi, zonder leerkrachten gebeurt er niets. Zij moeten doen wat ze goed kunnen, en dat is lesgeven. Dat betekent dat we vanuit de gemeente de extra administratie beperken en de scholen ondersteunen zodat eventuele wafelenbak-middagen voor het plezier zijn en niet voor de broodnodige centen.
We zetten ons ook in voor het recht op deconnectie van leraren en leerlingen. Smartschool mag wat ons betreft uit ’s avonds. Het kan de volgende morgen weer open. Niemand is om 9u ’s avonds blij met slechte punten van een toets die je de volgende dag pas kan inkijken. En het recht hebt om de mailbox op het werk te laten, geldt ook voor leraren.
De school is uit
Naast de hier aangehaalde dossiers zijn er in Brasschaat nog heel wat meer dingen die voor verbetering vatbaar zijn. Zo komen we later nog terug op het inschrijvingssysteem voor secundaire scholen.
Dit artikel geeft u een idee van onze visie op onderwijs. Wij vragen dan ook uw mandaat om ze de komende jaren waar te maken.
Bedankt voor het lezen en het vertrouwen, tot binnenkort!
Met de meeste hoogachting voor u, de kiezer,
CD&V 2930