Ondernemen

Steun ondernemers, steun onze welvaart

1. Ondersteuning van ondernemerschap

  • Ondersteuning ondernemers: Meer ruimte, ondersteuning en waardering voor
    ondernemers.
  • Proefpand: Jongeren kunnen gratis een pop-upstore uitbaten in een proefpand.
  • Vestigingsbeleid: Voorrang aan bedrijven die bijdragen aan de lokale arbeidsmarkt en
    regio gebonden bedrijven.
  • Horeca: Ondersteuning en behoud van uitgebreide terrassen voor een gezellige stad.
  • Economieteam: Ondersteuning van KMO’s op gebied van duurzaamheid, digitalisering en
    internationaal ondernemen.
  • Duurzaamheid: Ondersteuning rond thema’s zoals energietransitie, circulair ondernemen
    en lokale subsidiemogelijkheden.
  • Bedrijventerreinen:behouden we maximaal voor niet-verweefbare bedrijven. We zetten
    de zoektocht verder naar brownfield- opportuniteiten en extra terreinen voor ontwikkeling.

2. Stimulering van lokale economie

  • Lokaal inkopen: Stad koopt zoveel mogelijk lokaal in om de lokale economie te stimuleren.
  • Wijk- en dorpscentra: Ondersteuning door branding en toekomstontwikkeling.
  • Citymarketing: Campagnes richten op bestaande bedrijven om deze sociaal, groen,
    innovatief en circulair te maken.
  • Handelskernen: Levendig houden door start-ups en pop-ups te faciliteren. We waken ook
    over de diversiteit van ons winkelaanbod.
  • Leegstand aanpakken: Samen met ondernemers leegstand in winkelgebieden tegengaan.
  • Lokale marketingcampagnes: Zichtbaarheid van lokale ondernemers vergroten
    door marketing- en promotieacties en ondersteunen van initiatieven en events van de
    ondernemingsverenigingen
  • Lokale landbouweconomie: stimuleren ten bate van onze voedselvoorziening.
  • Detailhandelsplan: Verhogen winkelbelevingskwaliteit en optimaliseren identiteit en
    sfeerbeleving.
  • Lichtplan: Handelskernen krijgen een lichtplan.
  • Geldautomaten: Minstens één geldautomaat in elke deelgemeente.

3. Kennisdeling en innovatie

  • Kennisdeling: Faciliteren van kennisopbouw rond nieuwe technologieën zoals AI.
  • Samenwerking: Actieve samenwerking met bedrijfsleven, onderwijs- en kennisinstellingen
    om lokale tewerkstelling te versterken.

4. Communicatie en netwerken

  • Communicatie: Duidelijke en voorafgaande communicatie over werkzaamheden met
    impact op ondernemers.
  • Netwerkbijeenkomsten: Regelmatige sessies “Zakendoen met de Stad” en
    bedrijvencontactdagen.
  • Onthaalmoment: Voor nieuwe ondernemingen met een database voor regelmatige
    communicatie.
  • Voorafgaande waarschuwing bij hinder: Ondernemers vroegtijdig waarschuwen voor
    hinder en fasering van openbare werken.
  • Digitale nieuwsbrief: Tegen 2026 alle relevante ondernemersnieuws in een aparte
    nieuwsbrief, ook toegankelijk voor ondernemers buiten de stad.