Ondernemen
Steun ondernemers, steun onze welvaart
1. Ondersteuning van ondernemerschap
-
Ondersteuning ondernemers: Meer ruimte, ondersteuning en waardering voor
ondernemers. - Proefpand: Jongeren kunnen gratis een pop-upstore uitbaten in een proefpand.
-
Vestigingsbeleid: Voorrang aan bedrijven die bijdragen aan de lokale arbeidsmarkt en
regio gebonden bedrijven. - Horeca: Ondersteuning en behoud van uitgebreide terrassen voor een gezellige stad.
-
Economieteam: Ondersteuning van KMO’s op gebied van duurzaamheid, digitalisering en
internationaal ondernemen. -
Duurzaamheid: Ondersteuning rond thema’s zoals energietransitie, circulair ondernemen
en lokale subsidiemogelijkheden. -
Bedrijventerreinen:behouden we maximaal voor niet-verweefbare bedrijven. We zetten
de zoektocht verder naar brownfield- opportuniteiten en extra terreinen voor ontwikkeling.
2. Stimulering van lokale economie
- Lokaal inkopen: Stad koopt zoveel mogelijk lokaal in om de lokale economie te stimuleren.
- Wijk- en dorpscentra: Ondersteuning door branding en toekomstontwikkeling.
-
Citymarketing: Campagnes richten op bestaande bedrijven om deze sociaal, groen,
innovatief en circulair te maken. -
Handelskernen: Levendig houden door start-ups en pop-ups te faciliteren. We waken ook
over de diversiteit van ons winkelaanbod. - Leegstand aanpakken: Samen met ondernemers leegstand in winkelgebieden tegengaan.
-
Lokale marketingcampagnes: Zichtbaarheid van lokale ondernemers vergroten
door marketing- en promotieacties en ondersteunen van initiatieven en events van de
ondernemingsverenigingen - Lokale landbouweconomie: stimuleren ten bate van onze voedselvoorziening.
-
Detailhandelsplan: Verhogen winkelbelevingskwaliteit en optimaliseren identiteit en
sfeerbeleving. - Lichtplan: Handelskernen krijgen een lichtplan.
- Geldautomaten: Minstens één geldautomaat in elke deelgemeente.
3. Kennisdeling en innovatie
- Kennisdeling: Faciliteren van kennisopbouw rond nieuwe technologieën zoals AI.
-
Samenwerking: Actieve samenwerking met bedrijfsleven, onderwijs- en kennisinstellingen
om lokale tewerkstelling te versterken.
4. Communicatie en netwerken
- Communicatie: Duidelijke en voorafgaande communicatie over werkzaamheden met
impact op ondernemers. - Netwerkbijeenkomsten: Regelmatige sessies “Zakendoen met de Stad” en
bedrijvencontactdagen. - Onthaalmoment: Voor nieuwe ondernemingen met een database voor regelmatige
communicatie. - Voorafgaande waarschuwing bij hinder: Ondernemers vroegtijdig waarschuwen voor
hinder en fasering van openbare werken. - Digitale nieuwsbrief: Tegen 2026 alle relevante ondernemersnieuws in een aparte
nieuwsbrief, ook toegankelijk voor ondernemers buiten de stad.