Roeselare is een sterke handelsstad. Online webshops, de covidepidemie en macro-economische uitdagingen vereisen dat we onze handelaars blijven ondersteunen. Acties tegen de leegstand in de stad, diverse koopacties, voldoende parking
en sterke evenementen worden resoluut verder gezet om iedereen aan te moedigen tot ‘Koop in RSL!’. Dit ondersteunen we door het voeren van gerichte citymarketing via een nieuwe vzw ‘Economisch Huis van RSL’. Een acquisitiemanager trekt nieuwe winkels aan. Onze horeca blijven we koesteren met de afgeschafte terrassentaks en
het ondersteunen van (kindvriendelijke) evenementen en festivals. We maken onze stads- en dorpspleinen verder aantrekkelijk en ijveren voor nabije diensten (bankautomaten,
buurtwinkels, ...), ook in de deelgemeenten.
Kansen voor ondernemers.
Ondernemen zit de Roeselarenaars in het bloed. We
geven hen verder de administratieve ruimte met een centraal ondernemersaanspreekpunt, zowel digitaal als fysiek. We begeleiden nieuwe starters en investeerders naar duurzame bedrijvenparken en startershubs. Een ondernemingsvriendelijk klimaat houdt rekening met een bruisend stadsleven, toegankelijke mobiliteit en geen extra fiscale lasten. De Expohallen worden omgevormd naar een moderne sport-, beurs- en evenementenlocatie.
De Roeselaarse haven en het kanaal Roeselare-Leie worden verder uitgebouwd.
Realisaties
- Kernplan met acties en winkelevenementen (Kerst van RSL, ...)
- Heraanleg Jan Mahieustraat en Stationsplein
- Afschaffing terrassentaks
- Blijvende aanpak van leegstand
-
Extra bedrijventerreinen en starterssteun
Prioriteiten
- Aantrekkelijke winkelevents
- Verfraaiing van centrum- en dorpspleinen
- Ondernemersvriendelijk klimaat
- Aanpak Expohallen
- Opwaardering Kanaal Roeselare-Leie
- Bestrijding van de leegstand