Natuurbegraafplaats De Raaftuinen geopend

Nic Andriessen

Aan de Raaftuinweg, is vandaag de natuurbegraafplaats geopend. De graven liggen in een natuurlijke omgeving en kent enkel biologisch afbreekbare urnen. Natuurbegraafplaatsen liggen in een bos- of parkachtig landschap en hebben graven met ornamenten en bloemen in plaats van speciaal vervaardigde grafstenen.

Burgemeester Walter Luyten gaf tekst en uitleg bij de opening. Met 7ha aan begraafplaatsen, is het gemeentebestuur de laatste jaren intenser gaan nadenken over het beleid hier rond. “De voorbije jaren is de hele visie rond begraafplaatsen veranderd. De focus komt steeds meer te liggen op het behouden van het groen op de begraafplaatsen” zegt burgemeester Luyten (CD&V) “Zo werden er in Ravels al meerdere oude graven geruimd om plaats te maken voor de aanplanting van meer groen.”

Gratis voor inwoners

De natuurbegraafplaats is ingebed in de huidige begraafsite aan de Raaftuinweg in Ravels. Vanaf januari kunnen overledenen er begraven worden in een afbreekbare urne of uitgestrooid worden, voor inwoners van Ravels is het gratis. Wie er niet woont, betaalt 250 euro.

“In de nieuwe natuurbegraafplaats zal je assen kunnen verstrooien of begraven in een biologisch afbreekbare urn. Begraven worden in een kist zal niet mogelijk zijn” legt de burgemeester uit. “Om de natuurlijke omgeving te behouden, zullen er geen uiterlijke tekenen van een begraafplaats zijn. Blijvende gedenktekens zijn niet toegelaten. Er is wel de mogelijkheid tot het plaatsen van een speciaal ontworpen vlindergedenkteken met naam op de wand bij de ingang van de natuurbegraafplaats”.

Dank aan personeel

De burgemeester was ook vol lof voor de professionaliteit en de zorg waarmee de gemeentewerkers aan de slag gaan op de kerkhoven. "Met man en macht zijn ze in de weer om onze kerkhoven, zeker naar de Allerheiligenperiode, weer sereen en verzorgd te maken." De aanwezigen onderbraken zelfs de speech van onze burgervader met een applausje voor de arbeiders.

Ook Sterrenweide op komst

Luyten blikte terug op het ontwikkelingsproces van deze natuurbegraafplaats, maar kijkt ook al vooruit: Ravels krijgt binnenkort ook een Sterrenweide. Dit moet een plek van troost worden voor ouders van sterrenkindjes: kindjes die overleden zijn tijdens of net na de zwangerschap.

Nieuws van cd&v Ravels

Cd&v-voorzitter Andriessen: “Ravels is financieel gezond en blijft dat ook”

Voorzitter van cd&v Ravels, Nic Andriessen, blikt tevreden terug op de begroting voor 2024 die is neergelegd in de laatste gemeenteraad van 2023.

“Wat we in 2018 hebben vooropgesteld blijft onze leidraad: geen zware lasten op de burger, geen zware lasten op de toekomst. Geen zotte dingen, maar goed bestuur.”

Ravels fietst verder

Met de oplevering van het fietspad langs de N118, Moleneinde-Vooreel, heeft Ravels opnieuw samen met AWV een stuk van ons Bovenlokale Functionele Fietspad (BFF) afgewerkt. Fietsen tussen Ravels-Eel en Weelde kan eindelijk op een veilige manier. Bij de verkiezingscampagne van 2018 trok cd&v nog doorheen Ravels, met de fiets, om ons fietsbeleid in de verf te zetten. Hoever staat het daarmee?

In Ravels telt elk kind mee

Vandaag stond het voor de derde keer op het programma: het uitdelen van de laptops voor de kinderen van het vijfde leerjaar. Dankzij cd&v maakt het gemeentebestuur daar zo'n 105.000 euro voor vrij dit schooljaar. Burgemeester Walter Luyten en schepen van Onderwijs deelden vanochtend de laptops uit.