Mobiliteit
Vlot, veilig en verlicht
We geven prioriteit aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer, verbeteren voetpaden,
parkeerplaatsen en verkeersgeleiding, en stimuleren deelmobiliteit en veilige schoolroutes. Met
duurzame verlichting, mobiliteitshubs en toegankelijk openbaar vervoer zorgen we voor een vlotte en veilige verplaatsing voor iedereen.
1. Prioriteiten in mobiliteit
-
STOP-principe: Prioriteit voor voetgangers (Keizer Voetganger), fietsers (Koning Fiets),
openbaar vervoer en auto’s, in die volgorde. -
Verkeersveiligheid: Aanpakken gevaarlijke situaties met gedegen data-analyse en
buurtparticipatie. -
Handhaving: Strengere handhaving op snelheid, foutparkeren en geluidsoverlast (gedaan
met “vliegen in onze straat”), met o.m. flitspalen, aanpassingen rijbaan en geofencing.
2. Voetgangers en fietsers
-
Voetpadenplan: Obstakelvrije voetpaden en gecoördineerde werkzaamheden, met extra
aandacht voor ouderen en jongeren. Iedereen is voetganger. Voetpaden moeten voor
iedereen fysiek toegankelijk, goed begaanbaar en veilig zijn. - Trage wegen: Uitrol van het Trage Wegen-plan met respect voor alle belangen.
- Fietsparkeren: Meer en gratis fietsparkeerplaatsen in de stad.
- Veilige schoolroutes: Brede fietspaden en voorrangsregelingen rondom scholen.
-
Schoolstraten: Gebieden rondom scholen afsluiten voor gemotoriseerd verkeer tijdens
het halen en brengen.
3. Parkeren en verkeersgeleiding
-
Parkeerplaatsen: Voldoende bovengrondse parkeerplaatsen voor gezinnen, ouderen en
mensen met een handicap. -
Verkeersgeleidingssysteem: Voor auto’s en fietsen naar en tussen rand-parkings rondom
het stadscentrum. - Geen verhoging parkeertarieven: Behoud van huidige parkeertarieven.
4. Openbaar vervoer en deelvervoer
- Openbaar vervoer: Krachtig openbaar vervoer om verkeersarmoede te vermijden.
-
Toegankelijk openbaar vervoer: voorzien in eigen pendeldienst in stedelijke regie, als De
Lijn niet toereikend is. -
Deelmobiliteit: Stimuleren van deelfietsen en deelauto’s, met een app voor boekingen en
openbaar vervoerverbindingen. - Directe treinverbinding: Blijven inzetten op directe treinverbinding met Brussel.
5. Infrastructuur en verlichting
- Duurzame verlichting: Versnelde verduurzaming van straatverlichting langs voet- en
fietspaden. - Mobiliteitshubs: Aanleg van hubs aan stadsranden voor makkelijk overstappen tussen
vervoersmiddelen, met uitbreiding van P+R-plekken. - Tunnel of brug: Realisatie van een tunnel of brug bij Pereboom voor voetgangers en fietsers.
- Gevaarlijk kruisen: Onderhoud en aanpak van gevaarlijke kruispunten zoals de N47.
- E17: Inzet voor een bijkomende en alternatieve op- en afrit aan de E17-4.