Dienstverlening Dichtbij

Gepubliceerd

Deel dit standpunt

Algemene visie

Een fusie tussen Merelbeke en Melle was op verschillende vlakken een logische keuze en geeft het lokaal bestuur meer slagkracht om samen nieuwe uitdagingen aan te pakken. De gemeente is voor veel mensen het meest nabije gezicht van de overheid. Daarom is het voor CD&V Merelbeke - Melle van groot belang dat het lokaal bestuur makkelijk en breed toegankelijk is in beide voormalige gemeenten en kwalitatieve toegankelijke dienstverlening op maat van alle inwoners kan aanbieden.

Toegang tot gemeentediensten

  • Fysieke toegankelijkheid van administratieve diensten- minstens - in huidige gemeentehuizen
  • Evaluatie openingsuren met het oog op een nog betere bereikbaarheid
  • Loketwerking op afspraak maar ook flexibiliteit voor wie zonder afspraak langskomt
  • Breed toegankelijke onthaalbalies waar men in eerste lijn met alle vragen terecht kan
  • Centraal e-loket als toegangspoort voor allerlei aanvragen
  • Onderzoeken van mogelijke dienstverleningsmomenten in de deelgemeenten of dichtbevolkte kernen

Menskracht voor meerwaarde

  • Dienstverlening vraagt inzet van voldoende en gemotiveerde personeelsleden
  • Vriendelijk personeel op de diensten geeft een positief gezicht aan een lokale overheid
  • Goed bestuur = ook investeren in mensen
  • Bereikbaarheid van bestuurders: Burgemeester, Schepenen en raadsleden moeten ook in dit groter geheel vlot bereikbaar en toegankelijk zijn voor de burger

Communicatie en participatie

  • Behoud van gedrukt infomagazine naast alle mogelijke digitale kanalen
  • Organisatie van onthaal van nieuwe inwoners + “open gemeentedag” om iedere inwoner te laten kennis maken met het uitgebreid aanbod van de nieuwe fusiegemeente
  • Doorgedreven participatie bij belangrijke projecten maar tevens aandacht naar alle bezorgdheden, ook van de ‘zwijgende meerderheid ‘
  • “Ventileer momenten” organiseren voor diverse leeftijdsgroepen

Afvalophaling

  • Wekelijkse restafvalophaling behouden in Merelbeke en invoeren in Melle
  • Meer vuilnisbakken, ook voor hondenpoep
  • Goed uitgebouwde containerparken met complementerende openingsuren
  • Aanpak van zwerfvuil

Fiscaliteit versus dienstverlening

Reeds bij de princiepsbeslissing van de fusie werd afgesproken om de beide grote belastingtarieven te laten dalen naar de laagste niveau’s van beide gemeenten (APB: 7,5% - OOV: 910). Daarnaast moet de fusie ook opportuniteiten kunnen bieden in een nog betere dienstverlening en aanbod voor de burger in thema’s als onderwijs, kinderopvang, gemeenschapsvorming, steun aan lokale economie, integratieprojecten… Een extra belastingverlaging kan overwogen worden zonder afbreuk te moeten doen aan deze uitgangspunten, een degelijk investeringsritme en binnen een financieel aanvaardbaar beleid.

Gerelateerde standpunten