Een bankautomaat in Opoeteren

Gepubliceerd

Deel dit standpunt

De mogelijkheid om cash geld af te halen is belangrijk. In Opoeteren is er geen bankautomaat meer. Dit is een probleem voor minder mobiele inwoners, voor onze handelaars en eigenlijk voor iedereen die voortaan in de auto moet stappen om aan cash geld te geraken.

cd&v plus wilt dan ook dat het stadsbestuur dit in eigen beheer gaat organiseren. Er zijn meerdere gemeenten (bijv. Eerste gemeentelijke bankautomaat in Moorsele - VRT) in Vlaanderen die dit reeds gedaan hebben, uit respect voor haar inwoners.

We organiseerden een petitie - op papier en ook digitaal - in november 2023. Meer dan 500 (295 digitaal en 217 op papier) mensen tekenden voor een bankautomaat in Opoeteren.

Gesterkt door dit aantal, hebben we een agendapunt hierover toegevoegd tijdens de gemeenteraad van 27 november 2023. Gunter Haeldermans, fractieleider cd&v, gaf meer informatie waarom een bankautomaat in Opoeteren nodig is. Het antwoord van onze burgemeester (Open Vld) was dat 1) hij overal digitaal kan betalen 2) het niet tot de kerntaken van de stad behoort, "de stad gaat toch ook geen supermarkt open houden" 3) dat de kost 130.000 Euro is (de échte kost is 35.000 Euro per jaar, wat minder is dan 0,1% van de begroting en 4) werd er door het huidige beleid gesuggereerd dat cash geld, zwart geld is.

Het voorstel van cd&v Maaseik voor een bankautomaat in Opoeteren, werd weggestemd door Open Vld, NVA en Pro3680.

Wij blijven strijden voor een bankautomaat in Opoeteren!